Articles / Статьи

RSS
Фильтр
Название:
Принята к публикации:
Keywords / Ключевые слова:
Keywords Plus / Дополнительные ключевые слова:
Автор(ы):
Основное место работы автора:
Страна:
Рубрикатор:
Тип публикации:
Название журнала или сборника:
Год публикации:
Возрастная категория:
DOI Number:
Язык публикации:
  

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

The relevance of the study. The paper raises the problem of methods of psychological research, this problem is reflected in written and oral speeches of P. Ya. Galperin. The scientific significance of this problem is due to the fact that using the forming method allows us to obtain data concerning the laws of the formation of a new action in the conditions of not only controlled, but also spontaneous formation.

The purpose of the study is to obtain scientific psychological information concerning the forming method. The key concept of the theory of P. Ya. Galperin is the concept of orientation, which determines the success of the action.Polemizing with J. Piaget on the question of age capabilities of the child, P. Ya. Galperin experimentally showed that in the conditions of forming method "real mental actions and concepts" are formed much earlier than in the traditional spontaneous formation.If in the first case the process of formation becomes generally controllable, in the second it is only directed.The transition to the method of formation by stages, stressed P. Ya. Galperin, creates a basic for an appreciable improvement of the methods of instruction and means a radical change in the methods of psychological research.

Methods - historical and psychological analysis, comparative analysis.

The results. The publication consists of three parts. The main part (the middle one) is P.Ya.Galperin's article «The cross-sectional method and the method of formation by stages». It is published on the materials of the personal archive of P. Ya. Galperin.The article, written by P. Ya. Galperin on the results of his speech at the International psychological Congress in Moscow in 1966, was previously published in the journal "Voprosy psyikhologii", in this form article is a corrected version by P. Ya. Galperin.

The first part of the paper is a short introduction providing a general characteristic of the Piaget and Galperin discussion on Psychological Congress.In conclusion (the third part) an attempt is made to identify the main lines on which it is possible to compare the views of P. Ya. Halperin and J. Piaget.

The conclusion. The reference to the materials of Piaget and Galperin discussion is not only of historical and theoretical importance, but also allows us to outline the prospects of current scientific research in the field of genetic psychology.

The article is dedicated to the 55th anniversary of the XIX International Psychological Congress.

Актуальность исследования. Поднимается проблема методов психологического исследования, получившая отражение в письменных и устных выступлениях П.Я. Гальперина. Научная значимость данной проблемы обусловлена тем, что исследования с помощью формирующего метода позволяют получить данные, касающиеся закономерностей образования нового действия в условиях не только управляемого, но и стихийного его становления. 

Цель исследования– получение научных психологических сведений, касающихся формирующего метода исследования. Ключевым понятием теории П.Я. Гальперина выступает понятие ориентировки, которая определяет успешность протекания действия. Полемизируя с Ж. Пиаже по вопросу возрастных возможностей ребенка, П.Я. Гальперин экспериментально показал, что с использованием методики поэтапного формирования «настоящие умственные действия и понятия» появляются гораздо раньше, чем при традиционном стихийном формировании. Если в первом случае процесс формирования становится управляемым, то во втором он всего лишь направляемый. Переход к поэтапному формированию, подчеркивал П.Я. Гальперин, закладывает основу для существенного улучшения способов обучения и означает коренное изменение методов психологического исследования. 

Метод исследования– историко-психологический, анализ первоисточников.

Полученные результаты. Публикация состоит из трех частей. Основное место занимает статья П.Я. Гальперина «Метод “срезов” и метод поэтапного формирования в исследовании детского мышления» (вторая часть). Она публикуется по материалам личного архива П.Я. Гальперина. Статья, написанная П.Я. Гальпериным по итогам выступления на Международном психологическом конгрессе в Москве в 1966 году, была ранее напечатана в журнале «Вопросы психологии», в данном виде представляет собой исправленный П.Я. Гальпериным вариант. Текст статьи предваряет краткое предисловие (первая часть), посвященное общей характеристике состоявшейся на психологическом конгрессе дискуссии Ж. Пиаже и П.Я. Гальперина. В заключение (третья часть) предпринята попытка выделить основные линии, по которым возможно провести сравнение взглядов П.Я. Гальперина и Ж. Пиаже. 

Вывод. Обращение к материалам дискуссии Ж. Пиаже и П.Я. Гальперина имеет не только историко-теоретическое значение, но также позволяет наметить перспективы нынешних научных изысканий в области психологии развития. 

Статья приурочена к отмечаемому в этом году 55-летнему юбилею XIX Международного психологического конгресса.

Благодарности: работа выполнена при поддержке гранта РФФИ №119-013-00717.

Authors / Авторы: Степанова М.А.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. Our work is devoted to the analysis of such factors of the psychological well-being of homosexual men as belief in a competitive world and internalized homophobia. The study of these factors is important, since they form the image of the world and the image of oneself, which create the foundation for the perception of one's achievements in the social world and self-acceptance. Since modern society maintains negative attitudes towards homosexuality, especially male homosexuality, we assume that along with the assimilation of these prejudices, an image of the world can be formed in which it is necessary to remain vigilant and expect a “dirty trick” from others, which will negatively affect the psychological well-being of gays. 

The aim of the study was to examine the influence of belief in a competitive world and internalized homophobia on psychological well-being among homosexual men.

Research methods and sampling: methods of K. Ryff “Psychological well-being”, J. Duckitt “Jungle world beliefs” and W. Mayfield “Internalized homonegativity”. The study involved 68 men who identified themselves as homosexuals.

The results of the study showed that internalized homophobia makes a greater contribution to psychological well-being, while the role of faith in a competitive world is significantly less important. At the same time, acceptance of one's homosexuality contributes to psychological well-being, understood by K. Ryff as a positive functioning of the individual, and faith in a competitive world negatively affects psychological well-being. The results obtained allow us to conclude that the social outlook and self-attitude of the individual play a significant role in psychological well-being.

Актуальность. Одной из быстроразвивающихся и актуальных областей психологических исследований является изучение представителей ЛГБТ-сообщества. Наша работа посвящена анализу таких факторов психологического благополучия гомосексуальных мужчин,как вера в конкурентный мир и интернализованная гомофобия. Изучение данных факторов важно, так как они формируют образ мира и образ себя, создающие фундамент для восприятия своих достижений в социальном мире и самопринятия. Поскольку современное общество сохраняет негативные установки в отношении гомосексуальности, особенно мужской, мы предполагаем, что наряду с усвоением данных предубеждений может формироваться образ мира, в котором необходимо сохранять бдительность и ожидать «подвоха»от окружающих, что будет негативно сказываться на психологическом благополучии мужчин cгомосексуальной ориентацией.

Целью исследования было изучение влияния веры в конкурентный мир на психологическое благополучиесреди мужчин с гомосексуальной ориентацией.

Методы исследования и выборка. Методики К.Рифф «Психологическое благополучие», Дж.Даккита «Вера в конкурентный мир» и У. Мэйфилда «Интернализованная гомонегативность». В исследовании участвовали 68 мужчин, идентифицирующих себя как гомосексуалы.

Результаты исследования показали, что больший вклад в психологическое благополучие вносит интернализованная гомофобия, а роль веры в конкурентный мир существенно меньше. При этом принятие своей гомосексуальности способствует психологическому благополучию, понимаемому К.Рифф как позитивное функционирование личности, а вера в конкурентный мир негативно сказывается на психологическом благополучии. Полученные результаты позволяют сделать вывод о том, что социальное мировоззрение и самоотношение личности играют значительную роль в психологическом благополучии.

Authors / Авторы: Шаехов З. Д. ; Малышева Н.Г.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance: the problem of diagnosing perfectionism in sports activities is relevant for solving a large number of research issues related to the study of emotional states and factors of success in athletes, as well as practical tasks related to improving the efficiency and effectiveness of athletes. In this regard, the design of a method for diagnosing perfectionism in sports activities seems necessary and relevant.

Objective: to test the method “Sport Multidimensional Perfectionism Scale”, and to check the reliability and structural validity of this method.

Methodstesting was carried out on a sample (N=323) of Russian athletes of different kinds of sports. In the process of adapting the questionnaire, a direct and reverse translation of the questionnaire was performed, the factor structure of the questionnaire was checked using exploratory factor analysis, the internal consistency of the questionnaire scales and convergent validity using correlation analysis.

Results: a five-factor model of the method was identified. It included the following scales: “Organization and high personal standards“, “High parental expectations”, “Doubts about actions“, “ Concern over mistakes” and “High coaching expectations". Analysis of the reliability of the scales showed significant internal consistency of each of them. To assess convergent validity, a correlation analysis of the scales of the tested method and the “Three-factor perfectionism questionnaire” by N. G. Garanyan and A. B. Kholmogorova were performed. The results of the analysis showed that the method “Multidimensional perfectionism scale in sports” has the high convergent validity, which indicates a fairly predictive value of this tool.

Conclusions: for the first time in the field of Russian sports psychology, a tool for measuring perfectionism in athletes has been tested, which has shown high structural validity and reliability. In this regard, the method “Multidimensional perfectionism scale in sports” can be used for practical purposes to solve diagnostic and psychotherapeutic problems in the field of professional sports.

Актуальность: проблема диагностики перфекционизма спортивной деятельности актуальна для решения большого количества исследовательских вопросов, связанных с изучением эмоциональных состояний и факторов успешности спортсменов, а также практических задач, связанных с повышением эффективности и результативности спортсменов. В связи с этим появление методики для диагностики перфекционизма в спортивной деятельности представляется нам необходимым и актуальным. 

Цель работы: апробация методики «Многомерная шкала перфекционизма в спорте», в частности проверка надежности и конструктной валидности данной методики. 

Методики и выборка: апробация проводилась на выборке (N = 323) российских спортсменов различных видов спорта. В процессе адаптации опросника выполнен прямой и обратный перевод опросника, проведены проверки факторной структуры опросника с помощью эксплораторногофакторного анализа, внутренней согласованности шкал опросника и конвергентной валидности с помощью корреляционного анализа.

Результаты: была выделена пятифакторная модель методики, в которую вошли следующие шкалы: «Организация режима и высокие личностные стандарты», «Высокие родительские ожидания», «Сомнения в собственных действиях», «Озабоченность ошибками» и «Высокие тренерские ожидания». Анализ надежности шкал показал значительную внутреннюю согласованность каждой из них. Для оценки конвергентной валидности был проведен корреляционный анализ шкал апробируемой методики и «Трехфакторного опросника перфекционизма» Н.Г. Гаранян и А.Б. Холмогоровой. В результате проведённого анализа было продемонстрировано, что методика «Многомерная шкала перфекционизма в спорте» обладает достаточно высокой конвергентной валидностью, что говорит прогностической ценности данного инструмента. 

Выводы: впервые в области российской психологии спорта представлена апробация инструмента для измерения перфекционизма у спортсменов, который показал высокую структурную валидность и надежность. В связи с этим методика «Многомерная шкала перфекционизма в спорте» может быть использована в практических целях для решения диагностических и психотерапевтических задач в области профессионального спорта.

Authors / Авторы: Якушина А.А. ; Леонов С.В. ; Асланова М. С.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. In applied psychology, researchers are increasingly faced with the task of analyzing large amounts of text, both verbal and visual. For these purposes, various methods of analysis have been developed and various computer programs have been created.

Objective. The possibilities of computerized qualitative text analysis are analyzed. The spectrum of problems solved by various methods of qualitative text analysis is considered.

Methods. The theoretical analysis of classical methods of qualitative text analysis is carried out. The specificity of the method of computerized discourse analysis is analyzed. The Internet searched for the most popular programs for qualitative text analysis, considered the main options and requirements for working in the program.

Results. Methods of content-, discourse-, intent-analysis, conversion and narrative analysis are briefly characterized. The computerized discourse analysis (CMDA) approach is described. An approach to solving problems of various methods of qualitative analysis of text in computer analysis of qualitative data (Computer Assisted Qualitative Data Analysis; CAQDAS) is presented. The possibilities of some software packages developed within the CAQDAS approach are considered.

Conclusions. The advantages of using computerized discourse analysis are shown. The topic of research of methodological problems accompanying the use of CAQDAS is outlined.

Актуальность. В прикладной психологии перед исследователем все чаще встает задача анализа больших массивов текста, как вербального, так и визуального. Для этих целей разработаны различные методы анализа и созданы различные компьютерные программы.

Цель. Проанализированы возможности компьютеризированного качественного анализа текста. Рассмотрен спектр задач, решаемых различными методами качественного анализа текста.

Методы. Проведен теоретический анализ классических методов качественного анализа текста. Проанализирована специфика метода компьютеризированного дискурс-анализа. По Интернету выполнен поиск наиболее популярных программ качественного анализа текста, рассмотрены основные опции и требования к работе в программе.

Результаты. Кратко охарактеризованы методы контент-, дискурс-, интент-анализа, конверсационного и нарративного анализа. Описан подход компьютеризированного дискурс-анализа (CMDA). Изложен подход к решению задач различных методов качественного анализа текста в компьютерном анализе качественных данных (Computer Assisted Qualitative Data Analysis; CAQDAS). Рассмотрены возможности некоторых пакетов программного обеспечения, разработанного в рамках подхода CAQDAS. 

Выводы. Показаны преимущества использования компьютеризированного дискурс-анализа. Очерчена тематика исследований методологических проблем, сопровождающих использование CAQDAS.

Authors / Авторы: Данилова А. Г. ; Митина Ольга Валентиновна

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Background. The article is devoted to the study of the mechanisms of face perception when using the technology of eye-tracking. In scientific literature, two processes are distinguished - analytical (perception of individual facial features) and holistic (perception of general configuration of facial features). It is assumed that each of the mechanisms can be specifically manifested in patterns of eye movements during face perception. However, there is disagreement among the authors concerning the eye movements patterns which reflect the dominance of the holistic or analytic processing. We hypothesized that the contradictions in the interpretation of eye movement indicators in the studies of face perception may be associated with the features of the eye-tracker data processing, namely, with the specifics of identifying areas of interest (eyes, nose, bridge of the nose, lips), as well as with individual strategies of eye movements.

Objective. Revealing the features of eye movements analysis in the process of facial perception.

Method. A method for studying analytical and holistic processing in the task of assessing the attractiveness of upright and inverted faces using eye-tracking technology has been developed and tested. The eye-tracking data were analyzed for the entire sample using three types of processing, differing in the marking of the areas of interest (AOIs), and separately for two groups differing in eye movement strategies. The distinction of strategies was considered based on differences in the mean values of the fixation duration and the amplitude of saccades.

Results. It was shown that: the presence of statistically significant differences of the dwell time in the AOIs between the condition of upright and inverted faces depended on the method of identifying these AOIs. It was shown that the distribution of the dwell time by zones is closely related to individual strategies of eye movements. Analysis of the data separately by groups showed significant differences in the distribution of the dwell time in the AOIs.

Conclusion. When processing eye-tracking data obtained in the studies of face perception, it is necessary to consider individual strategies of eye movements, as well as the features associated with identifying AOIs. The absence of a single standard for identifying these areas can be the reason for inconsistency of the data about the holistic or analytical processing dominance. According to our data, a more detailed type of marking the AOIs, in which not only the main features (eyes, nose, mouth) but also the area of the nose bridge and nose are distinguished, is most effective for the analysis of holistic processing.

AcknowledgementsThe research was supported by the Russian Science Foundation(project No № 19-18-00474) and with the use of equipment purchased by Lomonosov Moscow State University Program of Development.

Актуальность. Статья посвящена изучению восприятия лиц при использовании технологии айтрекинга. В научной литературе выделяют два процесса – аналитический (восприятие отдельных черт лица) и холистический (восприятие целостной конфигурации всех черт). Предполагается, что каждый из процессов может специфически проявляться в особенностях движений глаз при восприятии лиц. Однако между авторами существуют разногласия относительно того, какие паттерны движений глаз отражают доминирование холистического, а какие – аналитического процессов. Мы предположили, что противоречия в интерпретации глазодвигательных показателей могут быть связаны с особенностями анализа движения глаз, а именно со спецификой выделения зон интереса (глаза, нос, переносица, губы), а также с индивидуальными стратегиями движений глаз при восприятии лиц. 

Цель. Выявление особенностей анализа движения глаз в процессе восприятия лиц. 

Метод. Разработан и апробирован метод изучения аналитических и холистических процессов в задаче оценки привлекательности прямо ориентированных и инвертированных лиц с использованием метода айтрекинга. Данные айтрекинга были проанализированы для всей выборки при использовании трех типов обработки, различающихся разметкой зон интереса, а также раздельно для двух групп, различающихся стратегиями движения глаз. Выделение стратегий осуществлялось на основе различий в средних значениях длительности фиксации и амплитуды саккад. 

Результаты. Показано, что: наличие статистически значимых различий во времени пребывания в зонах интереса (ВПЗИ) между условием предъявления прямо ориентированных и инвертированных лиц зависело от способа выделения зон интереса. Также показано, что распределение ВПЗИ по зонам тесно связано с индивидуальными стратегиями движений глаз. Анализ данных раздельно по группам показал значимые различия в распределении ВПЗИ.

Выводы. При обработке данных айтрекинга, полученных в процессе восприятия лиц, необходимо учитывать индивидуальные стратегии движений глаз, а также особенности анализа, связанные с выделениями зон интереса. Отсутствие единого эталона выделения этих зон может быть причиной несогласованности данных, на основе которых формулируются гипотезы о доминировании холистического или аналитического процессов. Согласно нашим данным, наиболее эффективным для анализа холистических процессов является более детальный тип разметки зон интереса, в котором выделяются не только главные черты (глаза, нос, рот), но и зона переносицы. 

Благодарности

Исследование выполнено за счет гранта РНФ (Грант № 19-18-00474). Работа выполнена с использованием оборудования, приобретенного за счет средств Программы развития Московского университета.

Authors / Авторы: Меньшикова Г.Я. ; Пичугина А.О.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. Modern society creates the image of a successful person as actively interacting with different information flows, including an impressive stream of news content. This paper assumes that there is a personal need for tracking and spreading news that develops in the interaction between a person and digital world. The individual level of this need could explain the interaction with information (its critical and uncritical dissemination) and the subjective experience of its redundancy and inaccuracy, including those experiences and actions in a pandemic situation. 

The aim of the study was to reveal the relationship of the subjective need for news with personal values, beliefs about technologies (“technophilia”) and the dissemination of news about the pandemic. 

Method. 270 people (aged 18 to 61) filled out The short (Schwartz) Portrait Values Questionnaire (PVQ), Beliefs about New Technologies Questionnaire, Monitoring of Information about Coronavirus Scale as well as items on the subjective need for receiving and disseminating news, readiness for critical and non-critical dissemination of news about pandemics, subjective experiences of redundancy and distrust of pandemic-related information. 

Results. According to the results, the Need for News Scale allows assessing the subjective importance of receiving news and discussing them with other people and is characterized by sufficient consistency and factor validity. The need for regular news is more pronounced among men, older people, people with higher education, married people, people who have children, while the need to discuss news is not related to sociodemographic factors. For people who are more prone to technophilia it is more important to regularly receive and discuss news information with others, which, in turn, mediates the relationship between technophilia and monitoring news about coronavirus. The need for news dissemination mediates the relationship between technophilia and readiness for critical and non-critical dissemination of information about the pandemic.

Acknowledgement: The study was supported by the Russian Science Foundation, project No 18-18-00365 "Digital socialization of cultural-historical perspective: intragenerational and intergenerational analysis". 

Актуальность. Современное общество формирует образ успешного человека как активно взаимодействующего с разными информационными потоками, в том числе с огромным потоком новостного контента. В статье выдвигается предположение о развитии у человека соответствующей потребности в отслеживании и распространении новостей, выраженность которой может объяснять особенности взаимодействия с информацией (ее критичное и некритичное распространение) и субъективное переживание ее избыточности и недостоверности, в том числе в ситуации пандемии. 

Цель исследования – выявление связи субъективной потребности в новостной информации с ценностями личности, отношением к новым технологиям и распространением новостей о пандемии. 

Методика и выборка. 270 человек в возрасте от 18 до 61 года заполняли краткий опросник ценностных ориентаций, опросник отношения к новым технологиям, шкалу отслеживания информации о коронавирусе, а также отвечали на вопросы о получении и распространении новостной информации, готовности к критичному и некритичному распространению новостей о пандемии, субъективном переживании избыточности и недоверия к информации о пандемии. 

Результаты. Согласно результатам, шкала потребности в новостной информации позволяет оценить субъективную важность получения новостей и их обсуждении с другими людьми и характеризуется достаточной согласованностью и факторной валидностью. Потребность в регулярном получении новостей более выражена у мужчин, людей более старшего возраста, людей с высшим образованием, лиц, состоящих в браке, людей, у которых есть дети, тогда как потребность в обсуждении новостей с социодемографическими факторами не связана. Людям, более склонным к технофилии, более важно регулярно получать и обсуждать с окружающими новостную информацию, что, в свою очередь, выступает медиатором связи технофилии и отслеживания новостей о коронавирусе. Кроме того, потребность в распространении новостей выступает медиатором связи технофилии и готовности к критичному и некритичному распространению информации о пандемии.

Благодарности: Исследование выполнено при поддержке Российского научного фонда, проект № 18-18-00365 «Цифровая социализация культурно-исторической перспективе: внутрипоколенческий и межпоколенческий анализ».

Authors / Авторы: Солдатова Г. У. ; Рассказова Е.И. ; Неяскина Ю.Ю. ; Ширяева О. С.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance.

Nowadays the researchers commonly use a limited set of standard procedures and statistical coefficients when they develop psychometric instruments and investigate their structure. The routine using of such procedures without taking into account the specific features of psychometric scales can lead to incomplete or even inadequate results. In this context detailed consideration of the structure of psychometric instruments seems to be important and it may demand various non-standard ways of statistical analysis. 

Objectives. 

To conduct detailed analysis of the results of two intelligent subtests at the item level and to assess the sufficiency and adequacy of using standard methods for estimation of reliability and structural validity for these subtests.

Methods.

We analyze the data collected in intelligence testing of a large sample of respondents (11335 young adults). The respondents passed the KR-3 battery. In this study we examine in detail the structure of the subtests "Syllogisms" and "Analogies". Specifically, we estimated the reliability of the scales by the Cronbach's alpha coefficient, and the structure at the item level using the confirmatory factor analysis.

Results and conclusions.

Estimation of the reliability of the scales by Cronbach's alpha coefficient showed the importance of taking into account the time limitation, which is commonly used in intelligence tests. On the other hand, a detailed analysis of each subtest items made it possible to find out an additional factor which was not originally proposed in the factor structure. It is the factor of higher-order abilities of abstract analysis, whilst the subtest originally aimed at esteeming the special abilities. Confirmatory factor analysis showed improvement of fit when this factor was added. The results allow to conclude that the researcher may miss important properties of scales if one does not perform a detailed analysis of testing procedures and the structure of subtest at the item level, and so one may draw incomplete or inadequate conclusions about their psychometric properties.

Актуальность. При разработке психометрических инструментов и оценке их структуры часто используются стандартные процедуры, предусматривающие расчет ограниченного набора коэффициентов. Однако шаблонное использование таких процедур не позволяет учитывать возможные нюансы исследуемых шкал и может приводить к получению неадекватных результатов. В силу этого важным представляется подробный анализ структуры психометрических инструментов, который допускает различные нестандартные приемы. 

Цель нашей работы– на основе данных выполнения двух интеллектуальных субтестов провести более детальный анализ их структуры на уровне отдельных заданий и оценить достаточность применения стандартных методов оценки надежности и структурной валидности для этих субтестов.

Методики и выборка. В качестве материала для анализа мы использовали данные, полученные в ходе тестирования интеллекта у большой выборки респондентов (11335 человек) с помощью батареи «КР-3». В работе подробно рассматривается структура субтестов «Силлогизмы» и «Аналогии»: анализируется надежность шкал, оцениваемая с помощью коэффициента альфа Кронбаха, и факторная структура на пунктовом уровне с помощью конфирматорного факторного анализа.

Результаты и выводы. Оценка надежности анализируемых шкал с помощью коэффициента альфа Кронбаха показала, что получаемые оценки зависят от того, учитывается ли при анализе и отборе результатов влияние ограничения времени, стандартно используемого в групповых тестах на интеллект. С другой стороны, подробный анализ отдельных заданий в каждом из субтестов позволил выделить дополнительный, не заложенный изначально фактор способностей предположительно более общего типа, чем специальные способности, на оценку которых они направлены. Конфирматорный факторный анализ показал существенность этого фактора с точки зрения оценки структуры шкал. Проведенный анализ позволяет заключить, что без подробного анализа процедуры тестирования и структуры заданий исследователь может не заметить важных свойств анализируемых шкал и сделать неполные или неадекватные выводы об их психометрических качествах.

Благодарности. Исследование выполнено при поддержке РФФИ, проект 17-29-07030.

Authors / Авторы: Кричeвец А.Н. ; Корнеев А. А. ; Сугоняев К.В.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Background. Empathy is widely recognized as a multifaceted trait that includes cognitive and emotional components. The Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy (QCEI) (Reniers et al., 2011) has been widely used in many countries. However, the question of its factor structure as applied to the Chinese samples was not resolved in two previous worksOur approbation allowed us to clarify its psychometric characteristics, which is important for its further application in China and in cross-cultural studies.

The problem of the relationship between the implicit theories (IT) of emotions and personality and empathy, which has not yet been investigated, is also relevant.

Objective. 1) re-adaptation of the QCEI questionnaire on a Chinese sample, 2) testing hypotheses about the connections of implicit theories of personality and the ability to control emotions with the cognitive and affective components of empathy (on a Chinese sample).

Design. 1,319 Chinese participants completed the QCEI questionnaire, of which 520 in person and 799 through online communication.Their data was randomly split into two samples. Exploratory factor analysis was carried out for the first sample, and confirmatory factor analysis was done for the second one.These 1319 people filled out the questionnaire of implicit theories of emotions (ITE). 520 participants filled out the questionnaire of implicit theories of personality (ITP) as well.To assess the convergent validity of our Chinese version of the QCAE questionnaire 799 participants also completed the M. Davis IRI empathy questionnaire.

Results. A four-factor QCAE model was established for the Chinese sample (as opposed to the author's five-factor model);IRI components are significantly positively correlated with QCAE components, which indicates the commonality of their nomological network.Based on the fact that the incrementality index for ITE is significantly and positively correlated with cognitive empathy, we accepted the hypothesis of the cognitive component as the leading one in the person's assumption about the possibility of controlling emotions.The ITP incrementality index positively correlates only with the “Adjustment” subscale, which indicates a lower representation of the cognitive component in ITP in the Chinese sample. It followsfrom our results that the hypothesis on the connection of the affective component of empathy with the IT of emotions and personality can be rejected.

Актуальность. Эмпатия широко признана как многомерная черта, включающая как когнитивный, так и эмоциональный компоненты. Используемый для их диагностики Опросник когнитивной и аффективной эмпатии – theQuestionnaireofCognitiveandAffectiveEmpathy, кратко QCEI(Reniersetal., 2011), – широко применяется в разных странахОднако вопрос о его факторной структуре применительно к китайским выборкам оказался не решенным в двух предыдущих работах. Наша апробация позволила уточнить его психометрические характеристики, что важно для дальнейшего его применения в Китае и в кросс-культурных исследованиях.

Актуальной является также не исследованная пока проблема соотношения имплицитных теорий (ИТ) эмоций и личности и эмпатии. 

Цели исследования: 1) реадаптация опросника QCEIна китайской выборке,2) проверка гипотез о связях имплицитных теорий личности и возможности управления эмоциями с когнитивными и аффективными составляющими эмпатии (на китайской выборке). 

Метод. 1319 китайских участниковзаполняли опросник QCEI, из которых 520 очно и 799 – через онлайн-связь.Их данные были случайно разделены на две выборки; для первой проведен эксплораторный факторный анализ и для второй – конфирматорный факторный анализ. Эти 1319 человек заполнили опросник имплицитных теорий эмоций – ИТЭ, из них 520 участников – также опросник имплицитных теорий личности – ИТЛ. Для оценки конвергентной валидности нашего китайского варианта опросника QCAE799 испытуемых также заполнили опросник на эмпатию М. Дэвиса – IRI.

Результаты. Установлена четырехфакторная модель QCAEдля китайской выборки (в отличие от авторской пятифакторной); компоненты IRIзначимо положительно коррелируют с компонентами QCAE, что свидетельствует об общности их номологической сети. На основании того, что индекс инкрементальности для ИТЭ значимо положительно коррелирует с когнитивной эмпатией, мы приняли гипотезу о когнитивном компоненте как ведущем в предположении человека о возможности управления эмоциями. Индекс инкрементальности ИТЛ положительно коррелирует только с субшкалой Подстройка, что свидетельствует о меньшей представленности когнитивного компонента в ИТЛ в китайской выборке. Из наших результатов следует отвержение гипотезы о связи с аффективным компонентом эмпатии с ИТ эмоций и личности.

Authors / Авторы: Корнилова Т.В. ; Чжоу Цюци

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Problem of the research. The review is devoted to the relationship between executive functions and metacognition in the context of a cultural-historical perspective. On the basis of the research carried out over the past 15 years, the commonality and differences of these constructs are shown. Special attention is paid to the development of executive functions and metacognition, their connection with the academic success of children, the role of the social aspect in their formation. The importance of an adult in the directed formation of metacognition and self-regulation is shown, which confirms the provisions of the cultural-historical theory. Within the framework of the cultural-historical paradigm, several mechanisms for the development of executive functions are considered: imitation based on understanding; sign mediation; as well as communication in a social developmental situation. L.S. Vygotsky noted that higher mental functions arise on the basis of real interactions of people, are interiorized, turning into psychological functions.

Main results and conclusions. The review showed that one of the most common models of the structure of executive functions is a model that includes such components as “working memory”, “inhibitory control” and “cognitive flexibility”.

Based on the analysis, it is possible to assert the influence of J. Piaget's concept on the development of executive functions. A certain difficulty is caused by the explanation of emotional regulation in the context of metacognitive problems. At the same time, L.S. Vygotsky spoke about the unity of affect and intellect, which suggests the existence behavioral control and, in particular, of emotional processes at the level of metacognitive processes.

Краткое описание проблемы. Обзор посвящен взаимосвязи регуляторных функций и метапознания в контексте культурно-исторической перспективы. На материале проведенных за последние 15 лет исследований показана общность и различия указанных конструктов. Отдельное внимание уделяется развитию регуляторных функций и метапознания, их связи с академической успешностью детей, роль социального аспекта в их становлении. Показана значимость взрослого в направленном формировании метапознания и саморегуляции, что подтверждает положения культурно-исторической теории. В рамках культурно-исторической парадигмы рассматривается несколько механизмов развития регуляторных функций: подражание, основанное на понимании; знаковое опосредствование; а также общение в социальной ситуации развития. Л.С. Выготский отмечал, что высшие психические функции возникают на основе реальных взаимодействий людей, интериоризируются, превращаясь в психологические функции.

Выводы. В обзоре установлено, что одной из распространенных моделей структуры регуляторных функций является модель, которая включает в себя такие компоненты как «рабочую память», «сдерживающий контроль» и «когнитивную гибкость». 

На основании проведенного анализа можно утверждать влияние концепции Ж. Пиаже на исследования развития регуляторных функций. Известную сложность вызывает объяснение эмоциональной регуляции в контексте проблем метапознания. Вместе с тем Л.С. Выготский говорил о единстве аффекта и интеллекта, что позволяет предположить существование управления поведением и в частности эмоциональными процессами на уровне метакогнитивных процессов.

Authors / Авторы: Веракса А.Н. ; Веракса Н.Е.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Background. The study of the application of the competence-based approach in the professional training of specialists in the management sphere remains an urgent issue for many researchers, psychologists, educators and teachers. We began our consideration of this problem in a first approximation in a material published in the previous issue of the journal (Tolochek, 2020). The main issue is to identify the limitations of the competence-based approach as factors of its development and the conditions under which its implementation will be more constructive and effective. It is stated that, in line with the competence-based approach, there remains unresolved issues about the number and content of the qualities of subjects that affect the effectiveness of their activities; on the competencies of subjects performing different labor functions, working in organizations; about the place of competences in the structure of professionalism, about their role in career success.

Design: expert surveys, a differentiated and level analysis of frequency matrices of assessments (choices) of competencies by experts.  

Results. The cycle of studies of competencies and the specifics of their assessment included 69 managers differing in gender, age, seniority, managerial experience, positions in different companies. It was shown that out of 29 competencies, 19 were identified in at least 40% of experts; 8 were identified in at least 66% of experts. Competencies assessed as in demand are associated with individual features, with the evolution of managers as subjects and the characteristics of their activities.

Conclusions: 1. Only part of the competencies from the initial list of competencies described by foreign specialists were identified as relevant for managers by experts (employees of Russian companies). Among the competences, there is a “core” of basic, key qualities, and several “belts” (“shells”, “levels”) - less significant (universal) competencies associated with the effective activity of a manager in different areas. 2. Assessments of competencies relevant (important, significant and / or preferred) for managers differ depending on the individual characteristics of experts (gender, age, experience, position, career success, managerial potential) and the length of the list of assessed qualities. 3. Lists of competencies in the range of 15-20 qualities can be considered optimal for solving both scientific and applied problems. The basic list of 29 competencies can be considered “sufficient and redundant”; list of up to 19-20 competencies - “sufficient and necessary”; a list of 8-10 "nuclear" competencies - "essential basic".

Актуальность. Изучение применения компетентностного подхода в профессиональной подготовке специалистов управленческой сферы остается актуальным вопросом для многих исследователей психологов, педагогов и преподавателей. Рассмотрение этой проблемы в первом приближении мы начали в материале, опубликованном в предыдущем номере журнала (Толочек, 2020). Основной вопрос – выявление ограничений компетентностного подхода как факторов его развития и условий, при которых его реализация будет более конструктивной и эффективной. Констатируется, что в русле компетентностного подхода сохраняется нерешенность вопросов о количестве и содержании качеств субъектов, влияющих на эффективность их деятельности; о компетенциях субъектов, исполняющих разные трудовые функции, работающих в разных организациях; о месте компетенций в структуре профессионализма, об их роли в успешности карьеры.

Методы: использовались опрос экспертов, дифференцированный и поуровневый анализ матриц частот оценок (выборов) компетенций экспертами.

Результаты: В цикле исследований компетенций и особенностей их оценки менеджерами (69 ч.), различающимися по полу, возрасту, стажу, управленческому опыту, должности, работающих в разных компаниях показано, что из 29 компетенций 19 выделены не менее чем 40% экспертов; 8 - выделены не менее 66% экспертов. Оцениваемые как востребованные компетенции сопряжены с индивидуальными особенностями, с эволюцией менеджеров как субъектов и особенностями их деятельности. 

Выводы: 1. Экспертами (сотрудниками российских компаний) из состава исходного перечня компетенций, описанных зарубежными специалистами, выделяют как актуальные для менеджеров лишь часть компетенций. Среди компетенций выделяется «ядро» базовых, ключевых качеств, и несколько «поясов» («оболочек», «уровней») – менее значимых (универсальных) компетенций, сопряженных с эффективной деятельностью менеджера в разных сферах. 2. Оценки актуальных (важных, значимых и/или предпочитаемых) для менеджеров компетенций различаются в зависимости от индивидуальных особенностей экспертов (пола, возраста, опыта, должности, успешности карьеры, управленческого потенциала) и длины списка оцениваемых качеств. 3. Оптимальным для решения как научных, так и прикладных задач можно считать перечни компетенций в интервале 15–20 качеств. Базовый список из 29 компетенций можно считать «достаточным и избыточным»; перечень до 19–20 компетенций – «достаточным и необходимым»; список из 8–10 «ядерных» компетенций – «необходимым базовым».

Благодарности: Исследование выполнено в рамках Госзадания Минобрнауки России, тема № 0138-2021-0010 «Регуляция социального взаимодействия в условиях удаленной работы».

Authors / Авторы: Толочек В. А. ; Машкова А. С.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Background. Currently, foreign researchers are actively developing the notion of‘everyday sadism’ is being developed. The study of the proposed subclinical form of sadism makes a significant contribution to the study of "dark" personality traits united in the concept of the Dark Triad, as well as related phenomena such as aggression, antisocial behavior, cruelty, etc.The active development of tools for measuring sadistic traits makes it possible to study both the external manifestations of sadism and its fundamental mechanisms.

Objective. The review of the modern Russian and foreign studies in the field of everyday sadism and its link with some relevant phenomena. 

Design. An analysis of current research on modern ideas about the new formalization of the phenomenon of sadism and an overview of the main English-language tools for measuring sadistic traits.

Results. The phenomenon of sadism has been in the focus of attention of researchers for many decades and has been conceptualized in various forms: from impairment disorders to personality disorders.Today, the term "ordinary sadism" is increasingly used, revealing the meaning of sadistic traits outside the clinical context.A large number of studies show the legitimacy of the existence of this construct.Its forms and external manifestations (direct / indirect, verbal / non-verbal sadism) are being actively studied. Possible psychological mechanisms of manifestation of sadism in everyday life and its connection with other relevant phenomena (aggression, types of affect, etc.) are being investigated.The question of potential inclusion of everyday sadism in the Dark triad of personality traits occupies a central place in the scientific debate. Furthermore, several valid measures of sadistic traits have been developed, some of which also allow the analysis of the structure of this phenomenon. 

Conclusion. The social relevance of everyday sadism determines the interest of many researchers in the study of its outward manifestations as well as its psychological mechanisms. The development and/or adaptation of the measure of sadistic tendencies is bound to open new ways of studying not only sadism per se, but also various related phenomena (e.g., dark personality traits, aggression, antisocial behavior, etc.).

Актуальность. В настоящее время в зарубежных исследованиях активно разрабатывается понятие «обыденного садизма». Изучение предлагаемой субклинической формы садизма вносит значимый вклад в исследование «темных» личностных черт, объединенных в понятие Темной триады, а также связанных явлений, таких, как агрессия, антисоциальное поведение, жестокость и др. Активная разработка инструментов измерения садистических черт позволяет изучать как внешние проявления садизма, так и его основополагающие механизмы. 

Цель. Обзор современных отечественных и зарубежных исследований, посвященных изучению обыденного садизма и его связей с релевантными конструктами.

Метод. Анализ актуальных исследований, посвященных современным представлениям о новой формализации феномена садизма и обзор основных англоязычных инструментов измерения садистических черт.

Результаты. Феномен садизма уже многие десятилетия находится в фокусе внимания исследователей и был концептуализирован в различных формах: от нарушения влечений до расстройства личности. Сегодня все чаще используется понятие «обыденный садизм», раскрывающее значение садистических черт вне клинического контекста. В большом количестве работ показана правомерность существования этого конструкта; активно изучаются его формы и внешние проявления (прямой/опосредованный, вербальный/невербальный садизм), исследуются возможные психологические механизмы проявления садизма в повседневной жизни и его связи с другими релевантными явлениями (агрессией, типами аффекта и др.). Одно из центральных мест в дискуссии занимает проблема потенциального включения обыденного садизма в Темную триаду личностных черт. К настоящему моменту на английском языке разработан ряд надежных методик измерения садистических тенденций, некоторые из которых позволяют анализировать и структурные характеристики этого феномена.

Заключение. Социальная значимость феномена обыденного садизма обусловливает интерес исследователей к изучению как его внешних проявлений, так и психологических механизмы его формирования. Разработка и/или адаптация инструмента оценки субклинических садистических тенденций откроет новые пути исследования обыденного садизма и связанных конструктов.

Authors / Авторы: Ениколопов С.Н. ; Атаджыкова Ю. А.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Background. In political, economic, social and environmental crisis conditions, a great importance is given to the investigation and search for the human psychological resources, which make it possible to successfully cope with usual and challenging life tasks in the conditions when the world order and the life styles drastically change. 

Objective of this article is to summarize the results of theoretical and empirical research for developing the resource approach to the study of the conscious self-regulation of human activity considered as a system of psychological means of consciously setting the goals and managing their achievement. 

Design. The resource approach provisions were substantiated theoretically and verified empirically in the laboratory of the self-regulation psychology of the Federal State Budgetary Scientific Institution "Psychological Institute of the Russian Academy of Education." The studies were carried out on the large samples of schoolchildren, students, and professionals. Cognitive, personality and regulatory techniques included questionnaires and experimental tasks. Both cross-sectional and longitudinal design were applied. 

Results. The generalization of the empirical results made it possible to verify the developed scientific ideas of the conscious self-regulation of achieving goals as a system of the human universal and special regulatory resources, depending on the “globality” of the tasks they are intended for. The person’s regulatory competences implementing this system contribute to the productive aspects of achieving educational and professional goals. They also serve as a mechanism for mobilizing, coordinating, mediating and accumulating the entire palette of other individual resources and human reserves for solving various problems in human activity. Among these tasks are the personality self-development and self-education, professional self-determination, maintaining and increasing psychological well-being. 

The development of the conscious self-regulation resources contributes to successful learning and work in the context of rapid digitalization, serves as the basis for adaptation and formation of new self-organization of life, and also prevents acute stress reactions and negative emotional states under conditions of the coronavirus pandemic. 

Conclusions. Conscious self-regulation is a human meta-resource, since it not only makes a significant contribution to achieving the goals of practical activity, but also contributes to solution of the broader life tasks. 

Acknowledgments: The study was funded by Russian Science Foundation according to the research project № 20-18-00470 «Self-regulation and school engagement as psychological resources of academic success: a longitudinal study» 

Актуальность. В кризисных политических, экономических, социальных и экологических условиях большое значение приобретают поиск и исследование психологических ресурсов человека, позволяющих успешно справляться с привычными и новыми задачами жизнедеятельности в условиях, когда изменяются миропорядок и привычный образ жизни.

Цель данной статьи заключается в обобщении результатов теоретических и эмпирических исследований для развития ресурсного подхода к исследованию осознанной саморегуляции жизнедеятельности человека как системы психологических средств осознанного выдвижения целей и управления их достижением. 

Методики и выборка. Положения ресурсного подхода были обоснованы теоретически и верифицированы в исследованиях лаборатории психологии саморегуляции ФГБНУ «Психологичекий институт РАО». Они выполнены на объемных выборках школьников, студентов, профессионалов. Были использованы когнитивные, личностные и регуляторные методики, как опросные, так и экспериментальные. При организации исследований применялся кросс-секционный и лонгитюдный дизайн.

Результаты. Проведённое обобщение результатов эмпирических исследований позволило верифицировать развитые научные представления о том, что осознанная саморегуляция достижения целей является системой универсальных и специальных регуляторных ресурсов человека в зависимости от глобальности задач, для решения которых они предназначены. Реализующие эту систему регуляторные компетенции человека вносят вклад в продуктивные аспекты достижения учебных и профессиональных целей. Они также являются механизмом мобилизации, координации, медиации и накопления всей палитры других индивидуальных ресурсов и резервов человека для решения разнообразных задач жизнедеятельности. Среди этих задач – личностное саморазвитие и самовоспитание, профессиональное самоопределение, поддержание и повышение психологического благополучия.

Развитие ресурсов осознанной саморегуляции способствует успешному обучению и работе в условиях стремительной цифровизации, является основой адаптации и формирования новой самоорганизации жизни, а также препятствует развитию острых стрессовых реакций и негативных эмоциональных состояний в условиях пандемии коронавируса.

Вывод. Осознанная саморегуляция является метаресурсом человека, так как не только вносит значимый вклад в достижение целей практической деятельности, но и способствует решению более широких задач жизнедеятельности. 

Благодарности: Исследование выполнено при финансовой поддержке Российского научного фонда в рамках научного проекта № 20-18-00470 «Саморегуляция и школьная вовлеченность как психологические ресурсы академической успешности: лонгитюдное исследование».

Authors / Авторы: Моросанова В.И.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. Professional reliability is a complex multidimensional construct that is used to predict the professional success of specialists working in extreme conditions. Such forecasting is possible in large-scale studies using complex multi-stage modeling, but the forecast will be abstract, not applicable to individual cases. An alternative is to predict certain aspects of success. At the same time, the components of “personal reliability” have the greatest predictive value, since with the development of civilization and changes in the “man-machine” relationship, the internal content of professional reliability shifted from a predominantly functional component to motivational, moral and socio-psychological, including the phenomenon of self-regulation. 

The purpose of the research is to study the components of personal reliability as possible predictors of certain aspects of professional success of rescuers. 

Sample:31 specialists (men), rescuers of one of the Subdivision Ministry of Emergency Situations AQUASPASS, aged 24 to 45 years. 

Research methods: expert assessment of professional success; self-assessment of the level of professionalism; case method; test questionnaire A.V. Zverkova and E.V. Eydman “Research of volitional self-regulation”; “11 personality factors”; test “Motivational Profile” by Ritchie S., Martin P.; Rosenzweig frustration test; “Express methodology” for studying the social and psychological climate in a team (OS Mikhalyuk and A.Yu. Shalyto); diagnostics of the attractiveness of labor (V.M. Snetkov). 

Conclusions (briefly): a) it is possible to use the indicator of success in a training situation as a predictor of professional success; b) the influence of each of the components of personal reliability on different aspects of professional success is differentiated, therefore, forecasting is more optimal also in differentiated options; c) the effectiveness of socio-psychological interaction makes an important contribution to professional success, and the components of the socio-psychological climate play different roles in this. 

 

Acknowledgments: The study was carried out with funding from grant 19-013-00799 A “Predictive model of adaptability and reliability of professionals in extreme working conditions”.

Актуальность: Профессиональная надежность – сложный многоаспектный конструкт, который используется для прогнозирования профессиональной успешности специалистов экстремального профиля. Такое прогнозирование осуществляется в масштабных исследованиях путем сложного многоэтапного моделирования, однако прогноз будет абстрактным, неприложимым к отдельным случаям. Альтернатива – прогнозирование отдельных аспектов успешности. При этом наибольшей прогностической ценностью обладают компоненты «личностной надежности», поскольку с развитием цивилизации и изменением отношений «человек-машина» внутреннее содержание профессиональной надежности сместилось с преимущественно функциональной составляющей на мотивационную, морально-нравственную и социально-психологическую, включая феномен саморегуляции.

Цель исследования: изучение компонентов личностной надежности в качестве возможных предикторов отдельных аспектов профессиональной успешности спасателей.

Выборка: 31 специалист (мужчины), спасатели одного из подразделений МЧС в возрасте от 24 до 45 лет.

Методики исследования: экспертная оценка профессиональной успешности; самооценка уровня профессионализма; метод кейсов; тест-опросник А.В. Зверькова и Е.В. Эйдмана «Исследование волевой саморегуляции»; «11 личностных факторов»; тест «Мотивационный профиль» Ричи Ш., Мартина П.; тест фрустрационных реакций Розенцвейга; «экспресс-методика» по изучению социально-психологического климата в коллективе (О.С. Михалюк и А.Ю. Шалыто); диагностика привлекательности труда (В.М. Снетков). 

Выводы (кратко): а) возможно использование показателя успешности в тренировочной ситуации в качестве прогностического средства профессиональной успешности; б) влияние личностной надежности на профессиональную успешность дифференцированное – отдельные компоненты надежности определяют успешность отдельных результатов, поэтому прогнозирование невозможно в целом, но возможно дифференцированно; в) эффективность социально-психологического взаимодействия вносит важный вклад в профессиональную успешность, причем компоненты социально-психологического климата играют в этом разные роли.

 

Благодарности: исследование выполнено при финансировании гранта 19-013-00799 А «Прогностическая модель адаптивности и надежности профессионалов в экстремальных условиях труда».

Authors / Авторы: Симонова Н.Н. ; Мастренко А.С. ; Султанова Ф.Р. ; Губайдулина Л.М. ; Барабанщикова В.В.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. Timely comprehensive diagnostics of psycho-social factors involved in the formation of cerebral palsy in children, their influence on the formation of child-parent relationships is relevant and practically significant. Inharmonious upbringing, emotional disorders and personal characteristics of the parent can affect the child's mental development, contribute to violations of psycho-social adaptation. 

Objective of the study: to reveal the psychological characteristics of children with cerebral palsy and those of their mothers, to determine the characteristics of upbringing and parent-child relationships, to conduct clinical and psychological support of children with this disabling disease and their parents with elements of cognitive-behavioral correction of the identified disorders. 

Methods of research. Clinical conversation and experimental psychological method including: “Assembling Figures” method according to the 4th Wechsler subtest; method of drawing associations by S. Rosenzweig (children's version) modified by N.V. Tarabrina(1978); René Gilles method, 1950; test “SMOL” ( V.P. Zaitsev, 1981); “PARI” method by E.S. Schaefer and R.K. Bell, adapted by T. V. Neshcheret (1984). Methods of statistical analysis were used as well. 

The sample consisted of: Group1 (n1) – 37 pre-school children with cerebral palsy aged 5–6 years (17 girls and 20 boys) and their mothers in the MCU of Samara RC “Zhuravushka”; Group 2 (n2) – 37 conditionally healthy children of the same age and gender in the SBU SAMARA city children's polyclinic No. 9. 

Research results. It was found that in children with cerebral palsy, emotional response in a situation of frustration is accompanied by high self-accusatory reactions, low socio-psychological adaptation and low self-esteem. Child-parent relationships are in the suboptimal emotional range. An effective program of clinical and psychological cognitive-behavioral psychological correction of emotional and behavioral cerebral palsy disorders in the parent-child group was carried out. 

Conclusions. Psychosocial factors affecting the adaptation processes of preschool children with cerebral palsy were identified. Families with children with chronic disabling diseases such as cerebral palsy, need to organize training and education, including psycho-corrective and correction-developmental classes. 

Своевременная комплексная диагностика психосоциальных факторов, участвующих в становлении ДЦП у детей, их влияние на формирование детско-родительских отношений актуальна и практически значима. Негармоничное воспитание, эмоциональные нарушения и личностные характеристики родителя могут повлиять на психическое развитие ребенка, способствовать нарушениям психосоциальной адаптации. 

Цель исследования: выявить психологические характеристики детей с ДЦП и их матерей, определить особенности воспитания и детско-родительские взаимоотношения, провести клинико-психологическое сопровождение данного контингента с элементами когнитивно-поведенческой коррекции выявленных нарушений.

Методы исследования. Клиническая беседа и экспериментально-психологический метод, включающий: методы «Составления фигур» по 4 субтесту Векслера; метод рисуночных ассоциаций С. Розенцвейга (детский вариант) в модификации Н.В. Тарабриной, 1978; метод Рене Жиля, 1950; тест «СМОЛ», (В.П. Зайцев, 1981); метод «PARI» Е.С. Шефер, Р.К. Белл, в адаптации Т.В. Нещерет, 1984. Методы статистического анализа.

Выборка состояла: 1 группа – 37 детей дошкольного возраста с ДЦП в возрасте 5–6 лет (17 девочек и 20 мальчиков) и их матери в Муниципальном казенном учреждении г. о. Самара РЦ «Журавушка»; 2 группа – 37 условно здоровых детей того же возраста и пола в ГБУЗ СО Самарская городская детская поликлиника № 9.

Результаты исследования. Установлено, что у детей с ДЦП эмоциональное реагирование в ситуации фрустрации идет с высокими самообвинительными реакциями, низкой социально-психологической адаптацией и заниженной самооценкой. Детско-родительские отношения находятся в неоптимальном эмоциональном диапазоне. Проведена эффективная программа клинико-психологической когнитивно-поведенческой коррекции эмоциональных и поведенческих нарушений при ДЦП в детско-родительской группе.

Выводы. Выявлены психосоциальные факторы, влияющие на процессы адаптации детей дошкольного возраста при ДЦП. Семьи, имеющие детей с хроническими инвалидизирующими заболеваниями, такими как ДЦП, нуждаются в организации обучения и воспитания, включающих психокоррекционные и коррекционно-развивающие занятия

Authors / Авторы: Ковшова О.С. ; Киреева Т.И.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. Categorization, being one of the main cognitive processes, is involved in the perception and comprehension of objects with meaning, depending on the personal significance. Exceptional subjectivity of bodily experience makes it important to explore its structuring and mediating with sign through the analysis of bodily sensations categorisation in patients with complaints of pathological bodily sensations. 

Objective: description of specific characteristic features of categorization of bodily sensations in patients with excoriation disorder with impulsive actions.

Methods and Sample. 15 patients with excoriation disorder with impulsive actions (mean age 47±17 years) and 50 patients with depression with somatic symptoms (mean age 42±13 years) took part in the study. They were asked to perform psychosemantic test “Choice of intraceptive sensations descriptors” for describing all bodily sensations and health-related bodily sensations. 

Results. Patients with excoriation disorder with impulsive actions, when categorizing all bodily sensations and health-related bodily sensations, chose descriptors of actions with the skin and descriptors of negative emotional states. Significant differences were found in the choice of descriptors of emotional states. Their number was less in patients with excoriation disorder with impulsive actions in comparison with patients with depression with somatic symptoms who demonstrated a variety of choices of descriptors of different classes in response to both instructions of the test.

Conclusion. Bodily sensations categorisation study allowed to discuss the features of bodily experience in general and health-related bodily experience. In excoriation disorder with impulsive actions the bodily sensations categorisation was characterized by an attribution of actions with skin and emotions to bodily experience. The characteristics of bodily sensations choices in patients from different groups allowed to associate features of bodily sensations categorisation with clinical symptoms of these mental disorders. 

Актуальность. Категоризация, являясь одним из основных когнитивных процессов, участвует в восприятии и осмыслении объектов, обладающих значением, зависящих от личностных смыслов человека. Вследствие исключительной субъективности телесного опыта представляется актуальным изучение способов его структурирования, опосредования знаком через анализ категоризации телесных ощущений у пациентов с психическими расстройствами, сопровождающимися жалобами на патологические телесные ощущения.

Цель работы: характеристика особенностей категоризации телесных ощущений у пациентов с импульсивными экскориациями.

Методики и выборка. В исследовании приняли участие 15 пациентов с импульсивными экскориациями (средний возраст 47±17 лет) и 50 пациентов с соматизированными депрессиями (средний возраст 42±13 лет). Им предлагалось выполнить психосемантическую методику «Выбор дескрипторов интрацептивных ощущений» для описания всех телесных ощущений и телесных ощущений состояния здоровья.

Результаты. Пациенты с синдромом импульсивных экскориаций при категоризации всех телесных ощущений и телесных ощущений состояния здоровья выбирают дескрипторы действий с кожей и дескрипторы негативных эмоциональных состояний. Обнаружены значимые различия в выборах дескрипторов эмоциональных состояний – их меньшее количество у пациентов с импульсивными экскориациями в сравнении с пациентами с соматизированными депрессиями на фоне разнообразия выборов дескрипторов разных классов в ответ на обе инструкции методики у последних.

Выводы. Исследование особенностей категоризации телесных ощущений позволяет обсудить своеобразие телесного опыта вообще и телесного опыта состояния здоровья. Особенности категоризации телесных ощущений у пациентов с синдромом импульсивных экскориаций проявляются в отнесении действий с кожей и эмоциональных переживаний к телесному опыту. Характеристика выборов отдельных телесных ощущений у пациентов разных групп позволяет интерпретировать особенности категоризации телесных ощущений в сопоставлении с клинической картиной данных психических расстройств.

Authors / Авторы: Виноградова М.Г. ; Ермушева А.А.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. Development and improvement of methodological tools to solve scientific and practical problems is an important issue in modern neuropsychology. This study examines consonant-vowel (СV) syllable test and word test, considers their different functional orientation and shows relevance of the dichotic listening task development. For the first time in Russian neuropsychology the authors developed the dichotic listening consonant-vowel syllables test taking into account the phonetic features of the Russian language.

Objective. Comparison of the equivalence of two dichotic listening tests: the word test that was first tested by B. S. Kotik and the two CV-syllable dichotic listening tests. 

Method. Two groups of respondents participated in the study. The first group of the participants (N = 88; M = 21.08; SD = 2.32) performed the word test and the first CV-syllable test. Participants of the second group (N = 44; M = 24.52; SD = 1.86) were presented with the word test and the second version of CV-syllable dichotic listening test. 

Results. The results confirmed the differences between the word test and the two CV-syllable dichotic listening tests. The differences and nonequivalence of the word test and the CV-syllable tests in laterality index (LI) and productivity coefficients (general productivity, right- and left-ear accuracy scores) are amplified as the stimulus material of CV-syllable dichotic listening is improved and modified. The increase of the load on working memory enhances right ear advantage (LI) and reduces performancewith an increase in the influence of working memory on the results of dichotic listening.

Conclusion. The study shows nonequivalence of the word test and the CV-syllable tests and their different functional orientation for the estimation of hemispheric specialization in audio-verbal domain.

Актуальность. В статье поднимается важная и актуальная для нейропсихологии проблема развития и усовершенствования ее методического инструментария с целью решения научных и практических задач. Анализируются слоговой и словесный варианты дихотического прослушивания, рассматривается их различная функциональная направленность, демонстрируется актуальность развития методики дихотического прослушивания. Впервые в российской нейропсихологии предлагается авторский слоговой тест, созданный с учетом фонетических особенностей русского языка. 

Цели исследования. Сравнение эквивалентности двух вариантов дихотического прослушивания: словесного варианта, апробированного Б.С. Котик, с двумя вариантами согласного-гласного слогового теста.

Методы. В исследовании приняли участие две группы респондентов. Первая группа участников исследования (Nколичество= 88; Mвозраст = 21,08; SD = 2,32) выполняла словесный вариант и первый вариант слогового теста. Участникам второй группы (Nколичество = 44; Mвозраст = 24,52; SD = 1,86) предъявлялся словесный тест и второй вариант слогового дихотического прослушивания. 

Результаты. Результаты подтверждают наличие различий между словесным тестом и двумя вариантами слогового теста. Различия и неэквивалентность слогового и словесного вариантов методики по коэффициентам правого уха (Кпу) и коэффициентам продуктивности (общий Кпр и Кпр правого и левого ушей) усиливаются по мере усовершенствования и модификации стимульного материала слогового дихотического прослушивания. Показано увеличение преимущества правого уха (Кпу) и снижение продуктивности выполнения (Кпр) при нарастании влияния рабочей памяти на результаты дихотического прослушивания. 

Выводы. Словесный и слоговой варианты дихотического прослушивания оказались неэквивалентными методиками, направленными на исследование различных функциональных аспектов межполушарной асимметрии в слухоречевой сфере.

Authors / Авторы: Муромцева Т.С. ; Ковязина М.С.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

The relevance of the article is due to the fact that the variety of research approaches and data obtained make it difficult to form a holistic picture of motherhood as a phenomenon of a woman's inner world. Scientific ideas about motherhood present a necessary basis for the formation of the demographic policy of the state, for the strengthening of family values in society and for the education of young people. 

The purpose of the article is to analyze and summarize modern studies concerning various aspects of the subjective picture of motherhood, to identify its main components, to comparatively analyze the determinants of the formation of a picture of motherhood, to describe the diversity in the ideas of motherhood.

 As a result of the analysis of Russian and foreign studies, the similarities and differences in the interpretations of many aspects of motherhood and the conditionality of the subjective picture of motherhood by a number of socio-cultural factors are described. The leading factors of readiness for motherhood, connection with childhood experiences, social ideas about motherhood, cultural and historical context of family life are reviewed. The article describes the woman's ideas about herself as a future mother, emphasizes the influence of relationships and emotional atmosphere in the parental family, the importance of identification with her own mother and her position in child-parent relationships. The peculiarities of accepting the role of the mother, the reasons for the deviations from the main role and conflicts of a woman as a result of the discrepancy between her behavior and the established (by society, others, family members, herself) role models are highlighted. Attention is payed to the results of empirical studies showing the possibility of harmonious coordination of a woman's maternal self-realization with other forms of self-realization. 

It is concluded that cultural traditions, the dominant value orientations in society, ideas about personal success, career, well-being have a significant impact on the subjective picture of motherhood but interpersonal relationships in a close social environment are of predominant importance. The subjective picture of motherhood can be viewed as part of a woman's attitude and worldview. It changes under the influence of life plans and circumstances, numerous external and internal factors. 

AcknowgementsThe study was carried out with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research, project No. 19-113-50583.

Актуальность статьи связана с тем, что разнообразие исследовательских подходов и полученных данных затрудняют формирование целостной картины материнства как феномена внутреннего мира женщины. Научные представления о материнстве выступают необходимым базисом для формирования демографической политики государства, укрепления семейных ценностей в обществе, воспитания молодежи.

Целью статьи выступает анализ и обобщениесовременных исследований, касающихся различных аспектов субъективной картины материнства, выявление ее основных составляющих, сравнительный анализ детерминант формирования картины материнства, описание разнообразия в представлениях о материнстве.

В результате анализа российских и зарубежных исследований описаны сходства и различия в трактовках многих аспектов материнства, в обусловленности субъективной картины материнства рядом социокультурных факторов. Рассмотрены ведущие факторы готовности к материнству, связи с детскими переживаниями, социальными представлениями о материнстве, культурно-историческим контекстом семейной жизни. Описаны представления женщины о себе как будущей матери, подчеркивается влияние взаимоотношений и эмоциональной атмосферы в родительской семье, значение идентификации с собственной матерью и ее позиции в детско-родительских отношениях. Выделены особенности принятия роли матери, причины основных ролевых девиаций и конфликтов женщины как результата несоответствия ее поведения установленной (обществом, окружающими, членами семьи, ею самой) ролевой модели. Обращено внимание на результаты эмпирических исследований, показывающих возможность гармоничной координации материнской самореализации женщины с другими формами самореализации. 

Сделаны выводы, что культурные традиции, доминирующие в обществе ценностные ориентации, представления о личностной успешности, карьере, благополучии оказывают существенное влияние на субъективную картину материнства, но превалирующее значение имеют межличностные отношения в близком социальном окружении. Субъективную картину материнства можно рассматривать как часть мироощущения и мировоззрения женщины, она изменяется под влиянием жизненных планов и обстоятельств, многочисленных внешних и внутренних факторов.

Authors / Авторы: Куликов Л.В. ; Малёнова А.Ю. ; Потапова Ю.В.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. The problem of homosexuality is constantly in the spotlight of the mass media, social media and politicians. Psychological studies of this phenomenon are easier to find in foreign rather than in Russian research. At the same time the cultural and national specificity of attitudes towards the phenomenon of homosexuality seems obvious as well as a significant polarization of opinions within society itself. This polarization can be gender, urban, class, and intergenerational, as evidenced by numerous sociological polls. With significant attention to this issue at the level of social strata, there are not many attempts to analyze the concept of homosexuality in line with the socio-psychological tradition.In a number of previous studies it was revealed that the modern Z Gen is distinguished by greater tolerance and freedom of views in terms of attitude towards traditionally segregated social groups. 

The purpose of this study was to identify perceptions of homosexuality among different generations of modern Russians. Homosexuality has been singled out among other sexual orientations (LGBT) as the most discussed in public discourse. The subject of the research is social perceptions of homosexuality, particularly among representatives of different generations. 

Methods. The methodological basis of the research was the study of the structure of social perceptions (metho P. Vergesse method). The research methods were the author's questionnaire aimed at identifying perceptions of homosexuality as well as a modified version of the RAHI questionnaire (Gulevich et al., 2016). The study sample consisted of 444 people (residents of the Russian Federation,16 to 65 years old). 

Results and Conclusions. The hypotheses of the study were confirmed: an inverse relationship between age (belonging to a generational cohort) and perceptions of homosexuality as normative was revealed. A significant difference was shown in the Z Gen perceptions in terms of tolerance of homosexuality. The so-called double standards were identified in terms of attitudes towards male and female homosexuality. The rooted concept of homosexuality as a relationship based on a sexual rather than a romantic-spiritual level, was stated. 

Актуальность. Проблема гомосексуальности постоянно находится в центре внимания СМИ и политиков, обсуждается в социальных сетях. При этом психологические исследования данного феномена легче найти в иностранных, чем в российских источниках. В то же время представляется очевидным культурная и национальная специфичность представлений о феномене гомосексуальности, а так же значительная поляризация мнений внутри самого общества. Эта поляризация может носить гендерный, урбанистический, классовый и, в том числе, межпоколенческий характер. При значительном внимании к данной проблематике на уровне социологических срезов, попыток проанализировать представления о гомосексуальности в русле социально-психологической традиции предпринимается не так много. При этом в ряде предыдущих исследований было выявлено, что современное поколение «Z» отличается большей терпимостью, толерантностью и свободой взглядов в части представлений о традиционно сегрегируемых социальных группах. 

Цельюданного исследования стало выявление представлений о гомосексуальности у разных поколений современных россиян. Гомосексуальность была выделена среди других сексуальных ориентаций (ЛГБТ) как наиболее обсуждаемая в общественном дискурсе. Предметом исследования стали социальные представления о гомосексуальности, в частности, у представителей различных поколений. 

Методики. Методологической основой исследования выступило изучение структуры социальных представлений (методика П. Вержесса). Методами исследования выступила авторская анкета, направленная на выявление представлений о гомосексуальности, а так же модифицированный варианта опросника RAHI(Гулевич и пр., 2016). 

Выборкой исследования стали 444 человека (жители РФ, от 16 до 65 лет; выборка была составлена методом «снежного кома» с охватом абсолютного большинства регионов РФ). 

Результаты и выводы. Гипотезы исследования были подтверждены: была выявлена обратная связь возраста (принадлежности к поколенческой когорте) и представлений о гомосексуальности как о нормативных. Было показано значительное отличие поколения «Z» в части толерантности представлений о гомосескуальности. Были обозначены двойные стандарты в части отношения к мужской и женской гомосексуальности. Была зафиксирована укорененность представлений о гомосексуальности как об отношениях, основанных, скорее, на сексуальной, чем на романтическо-духовной связи. 

Authors / Авторы: Рикель А.М.

Abstract | Резюме | Article | Текст статьи | Keywords | Ключевые слова

Relevance. Historically formed scientific traditions, approaches, concepts (including those called the “competency-based approach” – the K-approach) are formed in certain social conditions to solve certain social problems, beyond them they discover their limitations. Identification of the possibilities and limitations of the K-approach contributes to both its development and the refinement of the conditions under which its implementation will be more constructive and effective. 

Methods: historical and theoretical analysis. 

Results. “Open questions” of the problem are highlighted: inconsistencies in the judgments of specialists in listing the qualities that determine the success of the subject; the number of competencies “necessary and sufficient”; non-realization of holistic, integrated approach; the place of competencies in the structure of professionalism, their role in career success and professional longevity of people; the issue of “universal” / “specific competencies”; the question about the place of the phenomenon of “competence” and the K-approach in the system of psychological knowledge; the question about the validity of the methods and the measure of the predictive value of the estimates. 

Conclusions. The interpretation of competencies and the K-approach proposed by specialists are unsatisfactory and poorly coordinated with each other. The K-approach and the established earlier approach of professionally important qualities (PVC-approach) are historically transient scientific concepts (falling into the scale of “small theories”). Both approaches have their own limitations as well as opportunities for development and integration with others. The PVC approach is characterized by an initial extremely broad statement of tasks; the K-approach – by the pragmatism of the original goals and objectives, empiricism in assessing the qualities of the subject. It is possible and necessary to search and find areas of their mutual complementarity, taking into account their ultimate goals and conditions of formation. Ignoring the merits and limitations of any scientific approach is not the best solution. The transition to an open discussion of all complex issues is in demand. 

Актуальность. Исторически складывающиеся научные традиции, подходы, концепции (в том числе, названные «компетентностным подходом» – К-подходом) формируются в определенных социальных условиях для решения определенных социальных задач; за их пределами они обнаруживают свои ограничения. Выявление возможностей и ограничений К-подхода способствует как его развитию, так и уточнению условий, при которых его реализация будет более конструктивной и эффективной. 

Методы: историко-теоретический анализ. 

Результаты: Выделяются «открытые вопросы» проблемы: несогласованности суждений специалистов в перечислении качеств, определяющих успешность субъекта»; количества компетенций, «необходимых и достаточных»; нереализации целостного, комплексного подхода; места компетенций в структуре профессионализма, их роли в успешности карьеры, профессиональном долголетии людей; об «универсальных» /  «специфических компетенциях»; о месте феномена «компетенции» и К-подхода в системе психологического знания; о валидности методик и мере прогностичности оценок.

Выводы: Предлагаемые специалистами трактовки компетенций и К-подхода являются неудовлетворительными, слабо согласованными между собой. К-подход и хронологически ранее сложившийся подход профессионально важных качеств (ПВК-подход) есть исторически преходящие научные концепции (соотносимые с масштабом «малых теорий»). Оба подхода имеют как свои ограничения, так и возможности развития и интеграции с другими. ПВК-подход характеризуется изначальной предельно широкой постановкой задач, К-подход – прагматизмом исходных целей и задач, эмпиризмом в оценке качеств субъекта. Можно и нужно искать и находить области их взаимного дополненияс учетом их предельных целей и условий становления. Игнорирование достоинств и ограничений любого научного подхода – не лучшее решение; востребован переход к открытому обсуждению всех сложных вопросов.

Authors / Авторы: Толочек В. А.


Страницы: 1 2 3 4 5 ... 63 След.

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2021 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук