Представления об этических нормах интернет-общения у пользователей юношеского возраста... / Attitudes Toward Ethical Standards of Internet Communication by Youth Users with Different Levels of Development of Moral Consciousness

Karabanova O.A., Georgievskaya M.A. (2019). Attitudes Toward Ethical Standards of Internet Communication by Youth Users with Different Levels of Development of Moral Consciousness. Moscow University Psychology Bulletin, 4, 107-125 / Карабанова О.А., Георгиевская М.А. Представления об этических нормах интернет-общения у пользователей юношеского возраста с различным уровнем развития морального сознания. // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2019. — №4 — с.107-125

Полную версию статьи читайте в pdf-формате.

En

Karabanova O.A., Georgievskaya M.A. (2019). Attitudes Toward Ethical Standards of Internet Communication by Youth Users with Different Levels of Development of Moral Consciousness. Moscow University Psychology Bulletin, 4, 107-125

Ru

Карабанова О.А., Георгиевская М.А. Представления об этических нормах интернет-общения у пользователей юношеского возраста с различным уровнем развития морального сознания. // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2019. — №4 — с.107-125

Keywords / Ключевые слова

Internet / Интернет ; e-interaction / электронное общение ; media communication / медиа-коммуникация ; adolescence / подростковый возраст ; moral competence / моральная компетентность ; ethical standards / этические нормы

Abstract

Background. The socialization of personality in the modern world occurs on the Internet and social networks, transforming traditional methods of communication on the basis of ethical standards for constructing interpersonal Internet communication. The basic rules are: personal responsibility for actions performed on the network, including illegal actions; respect and equality of partners; confidentiality; copyright protection; and privacy. The relevance of the problem of ethical standards in Internet communication in adolescence is due to its importance for youth and their formation of moral consciousness as a developmental task.

Objective. This study is aimed at identifying attitudes toward ethical standards of Internet communication among youth users with different levels of moral consciousness. Our research goals were: 1) elaboration and testing of the author's technique “Ethical Dilemmas in Internet Communication” (EDI); 2) discovering attitudes towards ethical standards in Internet communication and strategies for resolving ethical dilemmas; and 3) study of the relationship between the level of the moral consciousness of respondents and their orientation toward following the basic ethical standards in Internet communication.

Design. The methods used were the author’s EDI technique, including ethical dilemmas, and the questionnaire "Justice-Care" (S.V. Molchanov). The sample consisted of 61 subjects.

Results. We found an ambiguous attitude by users of the Internet network toward the ethical standards of communication and a differentiated attitude toward following ethical standards. A high level of willingness to follow the norm was identified for copyright protection, but a low one for respecting the inviolability of personal life and taking personal responsibility for actions performed on the network. The strategies for solving ethical dilemmas in Internet communication were clear. The hypothesis about the connection of the level of moral competence and the attitude toward following basic ethical standards in Internet communication was verified.

Аннотация

Социализация личности в современном мире происходит в пространстве сети-Интернет и социальных сетях, трансформируя традиционные способы коммуникации на основе этических норм конструирования межличностного Интернет-общения. Базовыми нормами являются персональная ответственность за совершаемые действия в сети, в том числе за противоправные действия; уважение и равноправие партнеров по коммуникации; конфиденциальность, защита авторского права, неприкосновенность личной жизни. 

Актуальность проблемы соблюдения этических норм в Интернет-общении в юношеском возрасте обусловлена его значимостью в жизнедеятельности подростков и юношей, а также задачами развития этого возраста. 

Цель исследования. Выявление представлений об этических нормах коммуникации в Интернет-общении у пользователей юношеского возраста с различным уровнем развития морального сознания. 

Задачи1) разработка и апробация авторской методики «Этические дилеммы в Интернет-общении» (ЭДИ); 2) выявление представлений респондентов об этических нормах коммуникации в Интернет-общении и стратегиях разрешения этических дилемм, 3) исследование связи между уровнем развития морального сознания респондентов и их ориентацией на соблюдение базовых этических норм коммуникации в Интернет-общении.

Методики. Были использованы методики: авторская методика ЭДИ, включающая этические дилеммы; опросник «Справедливость-Забота» (С. В. Молчанов). 

Выборка. 61 испытуемый юношеского возраста.

Результаты. Обнаружено неоднозначное отношение пользователей Интернет-сети юношеского возраста к соблюдению этических норм коммуникации и дифференцированное отношение к различным по содержанию этическим нормам. Высокая готовность следования норме была выявлена для защиты авторского права, низкая – для неприкосновенности личной жизни и персональной ответственности за совершаемые в сети действия. Выявлены и описаны стратегии решения этических дилемм в Интернет-общении. Получила подтверждениегипотезао связи уровня развития морального сознанияи отношения пользователей юношеского возраста к соблюдению базовых этических норм коммуникации в Интернет-общении.

Author(s) / Автор(ы)

Karabanova, O. A. / Карабанова О.А.  ; Georgievskaya, Maria A. / Георгиевская М.А.

Author Affiliation / Основное место работы автора

Lomonosov Moscow State University / Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова (МГУ)

Country / Страна

Russian Federation / Российская Федерация

Categories / Рубрикатор

Intelligent Systems / Интеллектуальные системы ; Child Psychology / Детская психология

Publication Type / Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Source / Источник

Moscow University Psychology Bulletin / Вестник Московского университета. Серия 14. Психология

Age Group / Возрастная категория

adolescence (13-17 yrs) / подростковый возраст (13-17 лет)

Release Date / Год публикации

2019

Pages / Страницы

107-125

DOI Number

10.11621/vsp.2019.04.107

Language / Язык публикации

Ru

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2020 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук