Поиск смысла собственного существования (на материале восприятия и понимания художественного фильма) / Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film)

Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin. Series 14. Psychology, 4, 54-73 / Петренко В.Ф., Дедюкина Е.А. Поиск смысла собственного существования (на материале восприятия и понимания художественного фильма). // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2018. — №4 — с.54-73

Полную версию статьи читайте в pdf-формате.

En

Petrenko V.F., Dedyukina E.A. (2018). Search for the meaning of one’s own existence (based on the perception and understanding of the film). Moscow University Psychology Bulletin. Series 14. Psychology, 4, 54-73

Ru

Петренко В.Ф., Дедюкина Е.А. Поиск смысла собственного существования (на материале восприятия и понимания художественного фильма). // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2018. — №4 — с.54-73

Keywords / Ключевые слова

psychology of art / психология искусства ; meaning / смысл ; psychosemantics / психосемантика ; personal constructs / личностные конструкты ; Buddhism / Буддизм ; empathy / эмпатия

Abstract

Relevance. The problem of finding the meaning of human existence is relevant at all times and in all Nations. The study of this problem has a pronounced interdisciplinary character. In the presented work interests of psychology of art, semiotics of cinema, psychology of religion, ethics intersect, and for processing of the received data the modern mathematical apparatus of multidimensional statistics is used.

Objective. Based on the perception of the film on the Buddhist theme to explore the depth of its understanding by a group of young Russians: to highlight the system of personal constructs (Kelly) perception of the film; to determine the cognitive complexity of the group consciousness of respondents-viewers; to analyze personal meanings that have arisen in different viewers with a particular understanding of the film.

Methods. We used methods of psychosemantic research using the method of triadic choice J. Kelly and the subsequent scaling of characters of the movie and the added roles on the personal designs made by respondents. The respondents, 38 graduate students, undergraduates and students of different faculties of Lomonosov Moscow State University.

Results. Application of the method of triadic choice G. Kelly made it possible to reveal a system of personal constructs and on their basis to build a semantic space, set by the basic categories-factors, through the prism of which the perception and awareness of the film. Received 8 interpretable factors, showing the elements of the fabric of the film and made the focus of understanding of the respondents: "Youth, inexperience — Wisdom, maturity", "Selfishness — Humanity", "Focus on the sacredness — Focus on secular life and society," "Passivity, inertia — Active life position", "Rationality — Following the passion", "Openness to experience — Conformism", "Afflicted, miserable — Enjoying life", "Masculinity — Femininity".

Conclusions. Viewers of a feature film realize its meaning in different ways and at different levels. Some are aware of it at the level of the storyline and evaluation of the characters; others are aware of the philosophical, existential meaning of the work and relate it to their spiritual quest. The work of art as a carrier of the meanings inherent in it requires the viewer to actively comprehend, initiates the work of thought, counter spiritual creativity of understanding.

Аннотация

Актуальность. Проблема поиска человеком смысла собственного существования актуальна во все времена и у всех народов. Исследование этой проблемы имеет ярко выраженный междисциплинарный характер. В представляемой здесь работе пересекаются интересы психологии искусства, семиотики кино, психологии религии, этики, а для обработки полученных данных используется современный математический аппарат многомерной статистики.

Цель. На материале восприятия художественного фильма на буддийскую тематику исследовать глубину его понимания группой молодых россиян: выделить систему личностных конструктов (Келли) восприятия фильма; определить когнитивную сложность группового сознания респондентов-зрителей; проанализировать личностные смыслы, возникшие у разных зрителей при том или ином понимании фильма.   

Методы. Использовались методы психосемантического исследования с применением метода триадического выбора Дж. Келли и последующим шкалированием персонажей фильма и добавленных ролей по составленным респондентами личностным конструктам. Респонденты — 38 аспирантов, магистрантов и студентов различных факультетов МГУ имени М.В. Ломоносова.

Результаты. Применение метода триадического выбора Дж. Келли позволило выявить систему личностных конструктов и на их базе построить семантическое пространство, задаваемое базовыми категориями-факторами, сквозь призму которых происходит восприятие и осознание фильма. Получены 8 хорошо интерпретируемых факторов, демонстрирующих элементы ткани художественного фильма и оказавшихся в фокусе понимания респондентов: «Юность, неопытность — Мудрость, зрелость», «Эгоизм — Человеколюбие», «Ориентация на сакральность — Ориентация на мирскую жизнь, социум», «Пассивность, инертность — Активная жизненная позиция», «Рациональность — Следование страстям», «Открытость новому опыту — Конформизм», «Страдающий, несчастный — Наслаждающийся жизнью», «Маскулинность — Феминность».

Выводы. Зрители художественного фильма по-разному и на разных уровнях осознают его смысл. Одни осознают его на уровне сюжетной линии и оценки персонажей, другие осознают философский, экзистенциональный смысл произведения и соотносят его со своими духовными поисками. Художественное произведение как носитель заложенных в него смыслов требует от зрителя активного осмысления, инициирует работу мысли, встречное духовное творчество понимания.

Author(s) / Автор(ы)

Petrenko V.F. / Петренко В.Ф.  ; Dedyukina Elena A. / Дедюкина Е.А.

Author Affiliation / Основное место работы автора

Lomonosov Moscow State University / Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова (МГУ)

Country / Страна

Russian Federation / Российская Федерация

Categories / Рубрикатор

General Psychology / Общая психология

Publication Type / Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Source / Источник

Moscow University Psychology Bulletin / Вестник Московского университета. Серия 14. Психология

Release Date / Год публикации

2018

Pages / Страницы

54-73

DOI Number

10.11621/vsp.2018.04.54

Language / Язык публикации

Ru

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2018 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук