Исследование параметров эмоцио­нально­-личностного благополучия российских студентов / Research of parameters of emotional and personal well­being of the Russian students

Karapetyan L.V., Glotova G.A. (2018). Research of parameters of emotional and personal well­being of the Russian students. Moscow University Psychology Bulletin. Series 14. Psychology, 2, 76-88 / Карапетян Л.В., Глотова Г.А. Исследование параметров эмоцио­нально­-личностного благополучия российских студентов. // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2018. — №2 — с.76-88

Полную версию статьи читайте в pdf-формате

En

Karapetyan L.V., Glotova G.A. (2018). Research of parameters of emotional and personal well­being of the Russian students. Moscow University Psychology Bulletin. Series 14. Psychology, 2, 76-88

Ru

Карапетян Л.В., Глотова Г.А. Исследование параметров эмоцио­нально­-личностного благополучия российских студентов. // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2018. — №2 — с.76-88

Keywords / Ключевые слова

emotional and personal well-being / эмоционально-личностное благополучие ; self-assessment / самооценка ; psychological correlates / психологические корреляты ; age and gender differences / возрастные и половые различия

Abstract

Relevance. The relevance of the research is caused by the need of more detailed studying of the emotional and personal well-being of modern students for the purpose of rendering psychological assistance to them on its optimization.

Objective. The work purpose — the analysis of various aspects of emotional and personal well-being of students. Methods: "Self-assessment of Emotional and Personal Well-being (SEPWB)" of G.A. Glotova and L.V. Karapetyan, "Social and psychological adaptation" of K. Rogers and R. Diamond and "Attributional Style Questionnaire" of M. Seligman.

Samples: the main sample - students (n=430), comparison samples – non-student youth (n=608) and convicts (n=99).

Results. By a method of SEPWB it is shown that students on set of parameters of a self-assessment of emotional and personal well-being occupied an intermediate position between the group of non-student youth where estimates are higher student's and group of convicts where estimates of emotional and personal well-being the lowest; in a number of parameters of a method of SEPWB age distinctions between "younger" (17-20 years) and "senior" (21-25 years) student's groups are received; there were no significant differences between the female and male subgroups of students in direct comparison without taking their age into account, but when divided into two age subgroups (17-20 and 21-25 years old), gender differences were observed; a number of correlations of parameters of the SEPWB method and indicators of  "Social and psychological adaptation" method of C. Rogers and R. Diamond and "Attributional Style Questionnaire" method of M. Seligman were obtained; four types of the students differing with the level of a self-assessment of emotional and personal well-being on the basis of the SEPWB index – two extreme types and two intermediate are allocated: students with the SEPWB high index, with the increased index, with the reduced index and the low index of SEPWB.

Conclusions. The results confirm the possibility of using the "Self-assessment of emotional and personal well-being" method for studying the age and gender differences between students, as well as characteristic types of experience and assessment of their inner well-being.

Аннотация

Актуальность исследования обусловлена необходимостью более детального изучения эмоционально-личностного благополучия современных студентов с целью оказания им психологической помощи по его оптимизации.

Цель работы. Анализ различных аспектов эмоционально-личностного благополучия студентов.

Методики. «Самооценка эмоционально-личностного благополучия (СЭЛБ)» Г.А. Глотовой и Л.В. Карапетян; «Социально-психологическая адаптация (СПА)» К. Роджерса и Р. Даймонд; «Опросник атрибутивного стиля (ОАС)» М. Селигмана.

Основная выборка — студенты (n=430) гуманитарных, педагогических и технических специальностей вузов г. Екатеринбурга; выборки сравнения — нестуденческая молодежь (n=608) и осужденные (n=99).

Результаты. По методике СЭЛБ показано, что студенты по совокупности параметров самооценки эмоционально-личностного благополучия занимают промежуточное положение между группой нестуденческой молодежи, где оценки выше, и группой осужденных, где оценки самые низкие; по ряду параметров методики СЭЛБ получены возрастные различия между «младшей» (17—20 лет) и «старшей» (21—25 лет) студенческими подгруппами; не выявлено достоверных различий между женской и мужской подгруппами студентов при непосредственном сравнении без учета возраста, однако при делении на две возрастные подгруппы (17—20 и 21—25 лет) половые различия имеют место; получен ряд корреляционных связей параметров методики СЭЛБ и показателями методик СПА и ОАС; выделены четыре типа студентов, характеризующихся разными по уровню индексами СЭЛБ: высоким, повышенным, сниженным и низким.

Выводы. Полученные результаты подтверждают возможность использования методики СЭЛБ для изучения возрастных и половых различий между студентами, а также характерных для них типов переживания и оценки своего внутреннего благополучия/неблагополучия.

Author(s) / Автор(ы)

Glotova, Galina A. / Глотова Г. А. ; Karapetyan L. V. / Карапетян Л. В.

Author Affiliation / Основное место работы автора

Ural Federal University / Уральский федеральный университет ; Lomonosov Moscow State University / Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова (МГУ)

Country / Страна

Russian Federation / Российская Федерация

Categories / Рубрикатор

General Psychology / Общая психология

Publication Type / Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Source / Источник

Moscow University Psychology Bulletin / Вестник Московского университета. Серия 14. Психология

Age Group / Возрастная категория

young adulthood (18-29 yrs) / ранняя взрослость (18-29 лет)

Release Date / Год публикации

2018

Pages / Страницы

76-88

DOI Number

10.11621/vsp.2018.02.76

Language / Язык публикации

Ru

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2018 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук