Adolescents’ idea of the parental participation in early career choice / Представление подростков об участии родителей в предварительном профессиональном самоопределении детей

Konshina T.M., Sadovnikova T.Yu. (2018). Adolescents’ idea of the parental participation in early career choice. National Psychological Journal. 1, 77-87. / Коньшина Т.М., Садовникова Т.Ю. Представление подростков об участии родителей в предварительном профессиональном самоопределении детей. // Национальный психологический журнал. – 2018. – № 1(29). – С. 77-87.

 

En

Konshina T.M., Sadovnikova T.Yu. (2018). Adolescents’ idea of the parental participation in early career choice. National Psychological Journal. 1, 77-87.

Ru

Коньшина Т.М., Садовникова Т.Ю. Представление подростков об участии родителей в предварительном профессиональном самоопределении детей. // Национальный психологический журнал. – 2018. – № 1(29). – С. 77-87.

Keywords / Ключевые слова

older adolescents / старший подростковый возраст ; early career choice / предварительное профессиональное самоопределение ; orientation / ориентировка ; types of the parental support / типы поддержки подростков родителями ; personal professional perspective / личная профессиональная перспектива ; autonomy in child-parental relations / автономия подростка в детско-родительских отношениях ; professional identity / профессиональная идентичность

Abstract

Background. Early career choice is a developmental task at the adolescent age (D.B. Elkonin, I.S. Kon, D.I. Feldstein). Diversified educational system in Russia makes it objectively possible to implement various trajectories of professional development in the transition from childhood to adulthood (L.A. Golovei, O.A. Karabanova, N.S. Pryazhnikov). The paper is devoted to the study of parental involvement in career choice in the context of the modernization of the Russian educational system. The scheme of Personal Career Plan (PCP) is a substantive procedural model of career choice (N.S. Pryazhnikov). The adolescent PCP development is studied as a process that is realized through the interaction between the adolescents and their parents and is understood as the co-adjustment process (G.V. Burmenskaya) of the efforts of adolescent and parents in solving the task of building the PCP. The collaboration of parents and adolescents is determined by child-parent relationship (CPR), development of personal autonomy, autonomy of adolescent in CPR. There is lack of research devoted to the study of parent-child relationship at the stage of the career choice, types of parental involvement in the adolescent’s PCP g.

Objective. The objective of the research is to study the correlation between parental involvement in career choice by adolescents and emotional autonomy in CPR in adolescence (according to adolescents).

Design. The paper presents the results of the authors’ empirical research parental involvement (according to adolescents). The study was conducted in 2016-2017 and represents a part of a broader research of the conditions and factors for PCP in the Russian adolescents. The sample included 167 adolescents of Moscow high schools from 14 to 18 y.o. The techniques included modified “Parent Career Behavior Checklist” (Keller, Whiston, 2008), and modified “Emotional Autonomy scale” (EAS) (Steinberg, 1986) (author’s adaptation).

Findings. The obtained data allowed to conclude that the parental involvement in career choice is quite possible. Five groups of adolescents with different level of parental (mothers’ and fathers’) support in career choice (according to adolescents) were distinguished. The results confirm the correlation of adolescent’s emotional autonomy in CPR and the features of parental involvement in career choice (acoording to adolescents).

Conclusion. The hypothesis of the correlation of the parental involvement and the emotional autonomy in CPR was confirmed. The nonlinear character of the relationship between parental involvement and emotional autonomy of adolescents in the CPR has been revealed. 

Аннотация

Актуальность (контекст) тематики статьи. Статья посвящена изучению представлений подростков о характере участия родителей в предварительном профессиональном самоопределении детей. Построение личной профессиональной перспективы подростка (ЛПП) (Н.С. Пряжников) рассматривается как процесс сорегулирования (Г.В. Бурменская) усилий подростка и родителей на пути выбора будущей профессии. Сотрудничество родителей и подростка определяется характером детско-родительских отношений, развитием личностной автономии подростка и его автономии в отношениях с родителями. Отмечается дефицит исследований, посвященных изучаемой проблеме.

Цель. Цель исследования – изучение связи представлений подростков о характере участия родителей в предварительном профессиональном самоопределении подростков (ППСП) с особенностями эмоциональной автономии подростков в детско-родительских отношениях.

Описание хода исследования. Представлены результаты эмпирического исследования представлений подростков о характере участия родителей в ППСП. В исследовании 2016–2017 годов приняли участие 167 детей в возрасте от 14 до 18 лет. Использовались такие методы исследования: анкетирование, авторская адаптация методики «Родительское поведение в сфере построения карьеры» (PCBC) (Keller, Whiston, 2008), авторская адаптация методики «Шкала эмоциональной автономии» (EAS) (Steinberg, Silverberg, 1986).

Результаты исследования. Выявлены представления подростков о характере участия родителей в ППСП. Определены пять типов поддержки подростков родителями. Получены данные о связи эмоциональной автономии подростков в детско-родительских отношениях с их представлениями о характере участия родителей в ППСП.

Выводы. Гипотеза исследования о связи представлений подростков о характере участия родителей в предварительном профессиональном самоопределении старшеклассников, с одной стороны, и особенностей эмоциональной автономии в подростка в отношениях с родителями, с другой стороны, подтвердилась. Выявлен нелинейный характер связи между характером участия родителей в ППСП и особенностями эмоциональной автономии подростков в отношениях с родителями. 

Author(s) / Автор(ы)

Sadovnikova T.Yu. / Садовникова Т.Ю.  ; Konshina, T.M. / Коньшина Т. М.

Author Affiliation / Основное место работы автора

Lomonosov Moscow State University / Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова (МГУ)

Country / Страна

Russian Federation / Российская Федерация

Categories / Рубрикатор

Developmental Psychology / Психология развития

Publication Type / Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Source / Источник

National Psychological Journal / Национальный психологический журнал

Age Group / Возрастная категория

adolescence (13-17 yrs) / подростковый возраст (13-17 лет)

Release Date / Год публикации

2015 - 2019 ; 2018

Pages / Страницы

77-87

DOI Number

10.11621/npj.2018.0107

Language / Язык публикации

Ru

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2018 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук