Verbitskaya, L.A., Malykh, S.B., Zinchenko, Yu.P., Tikhomirova, T.N. (2015). Cognitive predictors of success in learning Russian. Psychology in Russia: State of the Art, 8(4), 91-100.

Verbitskaya, L.A., Malykh, S.B., Zinchenko, Yu.P., Tikhomirova, T.N. (2015). Cognitive predictors of success in learning Russian. Psychology in Russia: State of the Art, 8(4), 91-100. / Вербицкая Л.А., Малых С.Б., Зинченко Ю.П., Тихомирова Т.Н. (2015). Когнитивные предикторы успешного изучения русского языка. Psychology in Russia: State of the Art, 8(4), 91-100

http://psychologyinrussia.com/volumes/index.php?article=4178

En

Verbitskaya, L.A., Malykh, S.B., Zinchenko, Yu.P., Tikhomirova, T.N. (2015). Cognitive predictors of success in learning Russian. Psychology in Russia: State of the Art, 8(4), 91-100.

Ru

Вербицкая Л.А., Малых С.Б., Зинченко Ю.П., Тихомирова Т.Н. (2015). Когнитивные предикторы успешного изучения русского языка. Psychology in Russia: State of the Art, 8(4), 91-100

Keywords / Ключевые слова

success in learning Russian / успешное изучение русского языка ; cognitive characteristics / когнитивные характеристики ; nonverbal intelligence / невербальный интеллект ; USE (Unified State Examination) / ЕГЭ ; State Final Examination / Единый государственный экзамен ; annual assessment / ежегодное тестирование

Abstract

This study examines the role of cognitive characteristics in the success in learning Russian, assessed through teachers’ grades and test scores on standardized state exams.

This paper examines the relationship between cognitive characteristics, such as nonverbal intelligence, working memory and speed of information processing, and the results of the Unified State Exam for 11thgrade students, the Basic State Exam for 9th grade students and the traditional assessment of Russian language learning.

This study involved students in the 9th and 11th grades from four educational institutions in the Moscow and St. Petersburg regions; 427 students were studying in the 9th grade (50.3% were boys) and 398 students were studying in the 11th grade (44.8% were boys).

This study concluded that expert assessment of Russian language learning is more associated with successful test scores on the Unified State Exam (r = 0.71, p < 0.01) than with the results of the Basic State Exam (r = 0.46, р < 0.01).

This study showed that at the lower and upper levels of secondary education, nonverbal intelligence is a significant predictor of success in learning the Russian language according to expert estimates. In addition, we found differences in the relationship between cognitive performance and success in learning the Russian language as assessed by tests. Nonverbal intelligence contributes significantly to individual differences in scores for the Unified State Exam in Russian, while the contribution of cognitive characteristics on the Basic State Exam is not statistically significant.

Аннотация

В настоящем исследовании анализируется роль когнитивных характеристик успешного изучения русского языка на основе оценок, получаемых учащимися в течение учебного года, а также результатов стандартизированных государственных экзаменов.

В статье рассматривается связь между такими когнитивными характеристиками, как, например, невербальный интеллект, кратковременная память и скорость обработки информации с одной стороны и результатами Единого государственного экзамена (ЕГЭ)  у одиннадцатиклассников, Основного государственного экзамена (ОГЭ) у девятиклассников и традиционной методикой оценки успешности изучения русского языка с другой.    

В исследовании приняли участие девяти- и одиннадцатиклассники четырёх средних общеобразовательных школ Москвы и Московской области, а также Санкт-Петербурга и Ленинградской области; учениками 9-го класса были 427 испытуемых (50.3% — мальчики), одиннадцатого класса — 398 (44.8% — мальчики).

В ходе исследования выяснилось, что экспертная оценка успешности изучения русского языка ассоциируется в большей степени с высокими баллами по ЕГЭ (r = 0.71, p < 0.01) и в меньшей степени с результатами ОГЭ (r = 0.46, р < 0.01).

Исследование также показало, что в младших и старших классах средней школы невербальный интеллект является важным предиктором успешного изучения русского языка, о чём свидетельствуют и экспертные оценки. Кроме того, нами были выявлены различия в соотношении между когнитивными функциями и успешным (согласно результатам соответствующих тестов) изучением русского языка. Невербальный интеллект оказывает значительное влияние на индивидуальные особенности учащихся, отражающиеся в баллах, полученных за ЕГЭ по русскому языку, в то время как влияние когнитивных характеристик на результаты ОГЭ, напротив, не является статистически значимыми.

Author(s) / Автор(ы)

Zinchenko, Yury. P. / Зинченко Ю. П. ; Malykh S.B. / Малых С.Б. ; Tikhomirova, Tatiana N. / Тихомирова Татьяна Н. ; Verbitskaya, Ludmila A. / Вербицкая Л. А.

Author Affiliation / Основное место работы автора

Lomonosov Moscow State University / Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова (МГУ) ; Russian Academy of Education / Российская академия образования

Country / Страна

Russian Federation / Российская Федерация

Categories / Рубрикатор

Cognitive & Perceptual Development / Психология когнитивного и перцептивного развития

Publication Type / Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Source / Источник

Psychology in Russia: State of the Art, Moscow: Russian Psychological Society, Lomonosov Moscow State University

Release Date / Год публикации

2015 ; 2015 - 2019

Pages / Страницы

91-100

DOI Number

10.11621/pir.2015.0408

Language / Язык публикации

En

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2017 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук