Articles / Статьи

Полная версия статьи доступна по ссылке РИНЦ.

Abstract

Background. In political, economic, social and environmental crisis conditions, a great importance is given to the investigation and search for the human psychological resources, which make it possible to successfully cope with usual and challenging life tasks in the conditions when the world order and the life styles drastically change. 

Objective of this article is to summarize the results of theoretical and empirical research for developing the resource approach to the study of the conscious self-regulation of human activity considered as a system of psychological means of consciously setting the goals and managing their achievement. 

Design. The resource approach provisions were substantiated theoretically and verified empirically in the laboratory of the self-regulation psychology of the Federal State Budgetary Scientific Institution "Psychological Institute of the Russian Academy of Education." The studies were carried out on the large samples of schoolchildren, students, and professionals. Cognitive, personality and regulatory techniques included questionnaires and experimental tasks. Both cross-sectional and longitudinal design were applied. 

Results. The generalization of the empirical results made it possible to verify the developed scientific ideas of the conscious self-regulation of achieving goals as a system of the human universal and special regulatory resources, depending on the “globality” of the tasks they are intended for. The person’s regulatory competences implementing this system contribute to the productive aspects of achieving educational and professional goals. They also serve as a mechanism for mobilizing, coordinating, mediating and accumulating the entire palette of other individual resources and human reserves for solving various problems in human activity. Among these tasks are the personality self-development and self-education, professional self-determination, maintaining and increasing psychological well-being. 

The development of the conscious self-regulation resources contributes to successful learning and work in the context of rapid digitalization, serves as the basis for adaptation and formation of new self-organization of life, and also prevents acute stress reactions and negative emotional states under conditions of the coronavirus pandemic. 

Conclusions. Conscious self-regulation is a human meta-resource, since it not only makes a significant contribution to achieving the goals of practical activity, but also contributes to solution of the broader life tasks. 

Acknowledgments: The study was funded by Russian Science Foundation according to the research project № 20-18-00470 «Self-regulation and school engagement as psychological resources of academic success: a longitudinal study» 

Аннотация

Актуальность. В кризисных политических, экономических, социальных и экологических условиях большое значение приобретают поиск и исследование психологических ресурсов человека, позволяющих успешно справляться с привычными и новыми задачами жизнедеятельности в условиях, когда изменяются миропорядок и привычный образ жизни.

Цель данной статьи заключается в обобщении результатов теоретических и эмпирических исследований для развития ресурсного подхода к исследованию осознанной саморегуляции жизнедеятельности человека как системы психологических средств осознанного выдвижения целей и управления их достижением. 

Методики и выборка. Положения ресурсного подхода были обоснованы теоретически и верифицированы в исследованиях лаборатории психологии саморегуляции ФГБНУ «Психологичекий институт РАО». Они выполнены на объемных выборках школьников, студентов, профессионалов. Были использованы когнитивные, личностные и регуляторные методики, как опросные, так и экспериментальные. При организации исследований применялся кросс-секционный и лонгитюдный дизайн.

Результаты. Проведённое обобщение результатов эмпирических исследований позволило верифицировать развитые научные представления о том, что осознанная саморегуляция достижения целей является системой универсальных и специальных регуляторных ресурсов человека в зависимости от глобальности задач, для решения которых они предназначены. Реализующие эту систему регуляторные компетенции человека вносят вклад в продуктивные аспекты достижения учебных и профессиональных целей. Они также являются механизмом мобилизации, координации, медиации и накопления всей палитры других индивидуальных ресурсов и резервов человека для решения разнообразных задач жизнедеятельности. Среди этих задач – личностное саморазвитие и самовоспитание, профессиональное самоопределение, поддержание и повышение психологического благополучия.

Развитие ресурсов осознанной саморегуляции способствует успешному обучению и работе в условиях стремительной цифровизации, является основой адаптации и формирования новой самоорганизации жизни, а также препятствует развитию острых стрессовых реакций и негативных эмоциональных состояний в условиях пандемии коронавируса.

Вывод. Осознанная саморегуляция является метаресурсом человека, так как не только вносит значимый вклад в достижение целей практической деятельности, но и способствует решению более широких задач жизнедеятельности. 

Благодарности: Исследование выполнено при финансовой поддержке Российского научного фонда в рамках научного проекта № 20-18-00470 «Саморегуляция и школьная вовлеченность как психологические ресурсы академической успешности: лонгитюдное исследование».

Автор(ы)

Моросанова В.И.

Рубрикатор

Psychology of Self-Regulation / Психология саморегуляции

Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Название журнала или сборника

Moscow University Psychology Bulletin / Вестник Московского университета. Серия 14. Психология

Год публикации

2021

Страницы

4-37

DOI Number

10.11621/vsp.2021.01.01

Язык публикации

Ru

Возврат к списку

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2021 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук