Articles / Статьи

Полная версия статьи доступна по ссылке РИНЦ.

Abstract

Relevance. Timely comprehensive diagnostics of psycho-social factors involved in the formation of cerebral palsy in children, their influence on the formation of child-parent relationships is relevant and practically significant. Inharmonious upbringing, emotional disorders and personal characteristics of the parent can affect the child's mental development, contribute to violations of psycho-social adaptation. 

Objective of the study: to reveal the psychological characteristics of children with cerebral palsy and those of their mothers, to determine the characteristics of upbringing and parent-child relationships, to conduct clinical and psychological support of children with this disabling disease and their parents with elements of cognitive-behavioral correction of the identified disorders. 

Methods of research. Clinical conversation and experimental psychological method including: “Assembling Figures” method according to the 4th Wechsler subtest; method of drawing associations by S. Rosenzweig (children's version) modified by N.V. Tarabrina(1978); René Gilles method, 1950; test “SMOL” ( V.P. Zaitsev, 1981); “PARI” method by E.S. Schaefer and R.K. Bell, adapted by T. V. Neshcheret (1984). Methods of statistical analysis were used as well. 

The sample consisted of: Group1 (n1) – 37 pre-school children with cerebral palsy aged 5–6 years (17 girls and 20 boys) and their mothers in the MCU of Samara RC “Zhuravushka”; Group 2 (n2) – 37 conditionally healthy children of the same age and gender in the SBU SAMARA city children's polyclinic No. 9. 

Research results. It was found that in children with cerebral palsy, emotional response in a situation of frustration is accompanied by high self-accusatory reactions, low socio-psychological adaptation and low self-esteem. Child-parent relationships are in the suboptimal emotional range. An effective program of clinical and psychological cognitive-behavioral psychological correction of emotional and behavioral cerebral palsy disorders in the parent-child group was carried out. 

Conclusions. Psychosocial factors affecting the adaptation processes of preschool children with cerebral palsy were identified. Families with children with chronic disabling diseases such as cerebral palsy, need to organize training and education, including psycho-corrective and correction-developmental classes. 

Аннотация

Своевременная комплексная диагностика психосоциальных факторов, участвующих в становлении ДЦП у детей, их влияние на формирование детско-родительских отношений актуальна и практически значима. Негармоничное воспитание, эмоциональные нарушения и личностные характеристики родителя могут повлиять на психическое развитие ребенка, способствовать нарушениям психосоциальной адаптации. 

Цель исследования: выявить психологические характеристики детей с ДЦП и их матерей, определить особенности воспитания и детско-родительские взаимоотношения, провести клинико-психологическое сопровождение данного контингента с элементами когнитивно-поведенческой коррекции выявленных нарушений.

Методы исследования. Клиническая беседа и экспериментально-психологический метод, включающий: методы «Составления фигур» по 4 субтесту Векслера; метод рисуночных ассоциаций С. Розенцвейга (детский вариант) в модификации Н.В. Тарабриной, 1978; метод Рене Жиля, 1950; тест «СМОЛ», (В.П. Зайцев, 1981); метод «PARI» Е.С. Шефер, Р.К. Белл, в адаптации Т.В. Нещерет, 1984. Методы статистического анализа.

Выборка состояла: 1 группа – 37 детей дошкольного возраста с ДЦП в возрасте 5–6 лет (17 девочек и 20 мальчиков) и их матери в Муниципальном казенном учреждении г. о. Самара РЦ «Журавушка»; 2 группа – 37 условно здоровых детей того же возраста и пола в ГБУЗ СО Самарская городская детская поликлиника № 9.

Результаты исследования. Установлено, что у детей с ДЦП эмоциональное реагирование в ситуации фрустрации идет с высокими самообвинительными реакциями, низкой социально-психологической адаптацией и заниженной самооценкой. Детско-родительские отношения находятся в неоптимальном эмоциональном диапазоне. Проведена эффективная программа клинико-психологической когнитивно-поведенческой коррекции эмоциональных и поведенческих нарушений при ДЦП в детско-родительской группе.

Выводы. Выявлены психосоциальные факторы, влияющие на процессы адаптации детей дошкольного возраста при ДЦП. Семьи, имеющие детей с хроническими инвалидизирующими заболеваниями, такими как ДЦП, нуждаются в организации обучения и воспитания, включающих психокоррекционные и коррекционно-развивающие занятия

Автор(ы)

Ковшова О.С. ; Киреева Т.И.

Рубрикатор

Child Psychology / Детская психология ; Psychological & Physical Disorders / Психологические и физические расстройства

Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Название журнала или сборника

Moscow University Psychology Bulletin / Вестник Московского университета. Серия 14. Психология

Возрастная категория

preschoolage (2-5 yrs) / дошкольный возраст (2-5 лет)

Год публикации

2020

Страницы

204-220

DOI Number

10.11621/vsp.2020.04.10

Язык публикации

Ru

Возврат к списку

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2021 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук