Articles / Статьи

Veraksa A.N., Yakushina A.A. (2018). Testing of the methodology “Movement Imagery Questionnaire for Children”. Moscow University Psychology Bulletin. Series 14. Psychology, 1, 70-80 / Веракса А.Н., Якушина А.А. Апробация методики «Исследование мысленного представления движений у детей» (Movement Imagery Questionnaire for Children). // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2018. — №1 — с.70-80

En

Veraksa A.N., Yakushina A.A. (2018). Testing of the methodology “Movement Imagery Questionnaire for Children”. Moscow University Psychology Bulletin. Series 14. Psychology, 1, 70-80

Ru

Веракса А.Н., Якушина А.А. Апробация методики «Исследование мысленного представления движений у детей» (Movement Imagery Questionnaire for Children). // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. — 2018. — №1 — с.70-80

Keywords / Ключевые слова

sports psychology / психология спорта ; mental training / мысленная тренировка ; mental imagery / мысленный образ ; mental representation / мысленное представление ; testing of the methodology / апробация методики ; young athletes / юные спортсмены

Abstract

Relevance. The relevance of the work due to the lack of a special method that could to assess the ability of young athletes to represent movements in the Russian psychological tools.

Objective. The aim of the work is to test the method “Movement imagery Questionnaire for Children”, which is developed by Canadian researchers (R. Martini and colleagues), on Russian athletes.

Method. The analysis of studies that demonstrate the importance of using mental images in the training process was described. Empirical study of the mental representation of movements in 112 Russian young athletes from age 7 to 12 years with the help of a pre-adapted technique MIQ-C was conducted.

Results. The main types of mental images that are most often used by young athletes have been revealed: first-person visualization, third-person visualization and visualization of muscle performance. The last one (kinesthetic) is the most difficult for children. The highest rates of use of all three methods were noted in children 9-10 years. In the process of the work it was compared the results obtained for the Russian sample, with the results of Canadian researchers. It was revealed that Russian athletes assess their capabilities for visualization higher than young athletes in Canada.

Conclusions. It is necessary to expand a sample, having picked up athletes of those sports which are not presented at this stage of work, and to carry out check of validity of the Russian version of this method on the expanded sample.

Аннотация

Актуальность. Актуальность работы обусловлена отсутствием в отечественном психологическом инструментарии специальной методики, необходимой для оценки способности к образному представлению движений у юных спортсменов.

Цель. Цель работы — апробация на русскоязычной выборке методики «Исследование мысленных представлений движений у детей (Movement Imagery Questionnaire for Children — MIQ-C)», разработанной канадскими исследователями (Р. Мартини с коллегами).

Метод. Анализ исследований, в которых демонстрируется важность использования мысленных образов в тренировочном процессе. Эмпирическое исследование образного представления движений у 112 российских детей-спортсменов 7—12 лет с помощью предварительно адаптированной методики MIQ-C.

Результаты. Выявлены основные виды мысленных образов, которые чаще всего используют юные спортсмены: представления от первого лица, от третьего лица и представление работы мышц. Последнее (кинестетическое) представление является наиболее сложным для детей. Наиболее высокие показатели использования всех трех способов отмечены у детей 9—10 лет. Сравнение результатов, полученных на российской выборке, с результатами канадских исследователей показало, что российские юные спортсмены оценивают свои возможности мысленного представления движений несколько выше, чем их сверстники из Канады.

Выводы. Необходимо расширить выборку, подобрав спортсменов тех видов спорта, которые не представлены на данном этапе работы, и провести проверку валидности русскоязычного варианта методики на расширенной выборке.

Author(s) / Автор(ы)

Veraksa, Aleksandr N. / Веракса А.Н. ; Yakushina, A.A. / Якушина А.А.

Author Affiliation / Основное место работы автора

Lomonosov Moscow State University / Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова (МГУ)

Country / Страна

Russian Federation / Российская Федерация

Categories / Рубрикатор

Sport Psychology & Leisure / Психология спорта и отдыха ; Sports / Спорт

Publication Type / Тип публикации

Journal article/ Журнальная статья

Source / Источник

Moscow University Psychology Bulletin / Вестник Московского университета. Серия 14. Психология

Age Group / Возрастная категория

adolescence (13-17 yrs) / подростковый возраст (13-17 лет)

Release Date / Год публикации

2015 - 2019 ; 2018

Pages / Страницы

70-80

DOI Number

10.11621/vsp.2018.01.70

Language / Язык публикации

Ru

Возврат к списку

There are new articles from the «Moscow University Psychology Bulletin»/ Новые статьи «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "Moscow University Psychology Bulletin" - 1, 2015 - was released. Carrent Issue: http://msupsyj.ru/en/articles/volumes/2015_1.php

Мы рады представить вам первый номер «Вестника Московского университета. Серия 14. Психология» за 2015 год. http://msupsyj.ru/articles/volumes/2015_1.php

There are new articles from the «National psychological journal»/ Новые статьи «Национального психологического журнала»

30.03.2015

We are glad to inform you that the new issue of the journal "National psychological journal" - 1(17), 2015 - was released. Carrent Issue: http://npsyj.ru/en/articles/volumes/17_2015.php

Мы рады представить вам первый номер «Национального психологического журнала» за 2015 год. http://npsyj.ru/articles/volumes/17_2015.php

About / О проекте New / Новое All material / Все материалы News / Новости Contacts / Контакты
© 2012 — 2018 Psychology. Online abstract digest of psychological sciences

/ ПСИХОЛОГИЯ. Реферативнй интернет-дайджест психологических наук